Der er indført nye regler for dækkene på din bil.

EU stiller nu krav om, at nye dæk skal testes både som nye og som næsten nedslidte, så man kan se, hvor godt de bevarer deres egenskaber.

Det skriver FDM i en pressemeddelelse.

De nye regler skal dels få dækproducenterne til at fokusere på dækkenes levetid, dels give forbrugerne vished om, hvor gode dæk er, efterhånden som de slides.

Og der er fortsat stor forskel på dækkene.

Det viser en stor test af sommerdæk, som FCM har lavet sammen med en række europæiske bilklubber.

Årets test tæller 18 dæk i størrelsen 18-tommer, der bland andet passer til biler som VW Golf, Skoda Octavia og Peugeot 308.

Det bedste dæk skulle 'bare' bruge 28,4 meter på at bremse ned fra 80 km/t., mens testens ringeste dæk bruge hele 45,1 meter. Det svarer til, at bilen med det dårligste dæk kørte 49 km/t., da bilen med det bedste dæk holdt stille.

Om de store forskelle siger Søren W. Rasmussen, der er bilteknisk redaktør i FDM:

»I det store bilbudget udgør forskellen i priserne på billige og dyre dæk en forsvindende lille del, og man bør derfor ikke gå på kompromis med sikkerheden, når det handler om dæk. Husk på, at de fire dæk er den eneste kontakt mellem bilen og vejbanen, når man skal styre og bremse.«

Årets sommerdæktest afslører også stor forskel på dækkenes holdbarhed. Hvor det mest slidstærke dæk holdt 71.000 km, inden det var slidt ned til mindstekravet på 1,6 mm, klarede det mindst slidstærke dæk ’kun’ 34.000 km