Engang var det bilen, alle skulle have.
Men nu virker det til, at danskerne for alvor har vendt ryggen til Elon Musks hjertebarn.
For på bare to år er Tesla gået fra at være den mest solgte bil til at placere sig på en 10. plads på listen over de mest solgte mærker, skriver TV 2, der har talt med forbugerøkonomen Ilyas Dogru hos FDM.
Han fortæller, at konkurrencen på bilmarkedet er blevet langt hårdere i dag end de forgange år, hvor der især på elbil-markedet er kommet en række franske og tyske alternativer, der endda har sat priserne ned.
Men det er ikke kun de nye alternativer på elbil-markedet, der har givet Elon Musk en mavepuster.
Siden rigmandens involvering i Trumps valgkamp og hans erklærede kærlighed til det tyske højrefløjsparti Alternative für Deutschland, er det kun gået én vej for salget af Tesla-biler i Danmark.
Danskerne er nemlig begyndt at træffe en række værdipolitiske valg, når de skal vælge en ny bil, mener forbrugerøkonomen fra FDM:
»Danskerne starter med at sige, at de ikke vil have en Tesla eller en kinesisk bil. Det er den politiske forbrugers stemme, og selvom den ikke spiller den største rolle, har den givet en effekt på Teslas salg,« siger Ilyas Dogru til TV 2.
Tesla er også blevet kritiseret for at være et bilmærke, der lider af et meget lille modelprogram. Da Tesla blev Danmarks mest solgte bil i 2023, skete det med kun to modeller på programmet.
