Danmark har stemt for massiv EU-told på kinesiske elbiler.
Men nu rasler Kina med sablen, og det kan komme til at gå hårdt ud over Danmark.
Og det vækker bekymring.
Hvis EU indfører toldsatser på op imod i alt 45 procent på visse elbiler fra Kina, vil kineserne nemlig muligvis foretage et modtræk, som kan komme til at gøre ondt på Danmarks eksport til kineserne.
Kineserne overvejer nemlig at indføre deres egen told på import af svinekødsprodukter fra EU-landene, og sker det, kan Danmark være et af de lande, som vil blive hårdest ramt.
Og hos svinekødsindustrien ser man med dyb bekymring på udviklingen netop nu.
»Vores bekymring går ikke mindst på eksporten af grisekød og danske slagteriarbejdspladser, hvis den nuværende situation ender med en handelskrig mellem EU og Kina,« siger Ulrik Bremholm, som er formand for Danske Svineslagterier, i et skriftligt svar til B.T.
Endnu ved vi i sagens natur ikke, hvor høje toldsatser kineserne i givet fald har planer om at lægge oveni den danske svinekødseksport, og derfor vil ingen sætte tal på, hvor dyrt det kan blive for Danmark.
Men sidste år eksporterede den danske svinekødsindustri for 3,3 milliarder kroner til Kina, oplyser Danske Svineslagterier over for B.T.
Det svarer til cirka 12 procent af den samlede eksport.
»De danske slagterier og slagteriarbejdspladser vil blive ramt utrolig hårdt af eventuelle kinesiske restriktioner på import af europæisk kød til Kina, og derfor opfordrer vi alle involverede parter til at overveje konsekvenserne for helt almindelige menneskers arbejdspladser, hvis situationen udvikler sig,« forklarer Ulrik Bremholm.
Også EU's eksport af cognac til Kina er nu tilsyneladende i kinesernes søgelys.
Men på trods af udsigten til en mulig handelskrig har Danmark valgt at bakke op om de nye toldsatser på kinesiske elbiler.
Det bekræftede erhvervsminister Morten Bødskov over for B.T. i september og altså længe inden fredagens afstemning.
»Fra dansk side bakker vi op om at tage de nødvendige midler i brug for at forsvare vores virksomheder,« lød det blandt andet i en skriftlig udtalelse fra erhvervsminister Morten Bødskov til B.T. ved den lejlighed.
Ved fredagens afstemning stemte ni øvrige lande for toldhammeren, mens fire stemte imod og 12 lande afstod fra at stemme. Det rapporterede Bloomberg.
De største modstandere af tolden er Tyskland, hvor man frygter, at et andet modtræk fra Kina vil komme til at ramme den tyske bilindustri, som også opererer i Kina, særdeles hårdt.
Toldsatserne - som vel at mærke kommer oveni de hidtidige 10 procent - varierer fra yderligere otte procent og op til yderligere godt 35 procent alt efter, hvor godt de enkelte kinesiske bilfabrikanter vurderes at have samarbejdet med EU-kommissionens undersøgelse af ulovlig statsstøtte.
Men selv om EU altså øjensynligt indfører importtold for at hjælpe den europæiske bilindustri, synes der ikke at være bred enighed blandt de europæiske bilfabrikanter.
I en meddelelse udsendt fredag hverken kritiserer eller roser branchens europæiske fællesorganisation de nye tiltag.
EU-toldsatserne ventes at træde i kraft i slutningen af oktober, men der føres fortsat forhandlinger mellem EU-kommissionen og repræsentanter fra Kina.
Vejen til at blive succesfuld økonomisk influencer med tusinder af følgere var ikke nødvendigvis lige for Pernille Oldgaard, der er kendt som Moneymum. Men trods et 00 i matematik blev hun filialdirektør og senere inspiration for mange.
Lyt hos Apple Podcast, Spotify eller ved at klikke play herunder.
