Mange danskere er dybt bekymrede for at blive offer at blive overvåget af kinesiske tech-produkter, herunder deres bil.
Og det har de faktisk god grund til, konstaterer flere eksperter.
»Man skal generelt være bekymret, for moderne biler er computere på fire hjul, som kan samle rigtig meget data,« siger Torben Lund Kudsk, som er afdelingschef for økonomisk politisk sekretariat i FDM, til B.T.
»Men det gælder uanset, om de er bygget i Wolfsburg, Beijing eller andre steder.«
»Så det handler måske mest om, hvem man helst vil overvåges af – Elon Musk eller Xi Jinping,« konstaterer han.
Når B.T. har inviteret Torben Lund Kudsk til at tale om de mulige bekymringer, så skyldes det, at en ny undersøgelse viser, at mange danskere faktisk er bange for at blive overvåget.
To ud af tre danskere går således rundt med en bekymring for, at de enten bliver overvåget eller er offer for datamisbrug via deres kinesiske tech-produkter – herunder altså også deres bil.
31 procent svarer i undersøgelsen, som er foretaget af Analyse Danmark for Ingeniørforeningen, IDA, at de i 'meget høj grad' eller 'høj grad' er bekymret for den kinesiske teknologi.
Dertil kommer, at henholdsvis 36 procent og 21 procent af de adspurgte er bekymret i enten 'nogen' eller 'lav' grad.
Og kun otte procent af danskerne i undersøgelsen – altså cirka én ud af 12 – er ikke bekymret overhovedet.
De mange, der udtrykker bekymring, har muligvis set, at Center for Cybersikkerhed tidligere har udelukket blandt andre Huawei fra at levere kritisk teleinfrastruktur til det danske marked.
Og sidste år måtte både forsvarsminister Troels Lund Poulsen (V) og justitsminister Peter Hummelgaard (S) på et samråd erkende, at forsvarets og politiets indkøb af overvågningskameraer fra en producent, som er delvist ejet af den kinesiske stat, havde været for sløset.
Det første til, at 152 kinesiskproducerede overvågningskameraer, blandt andet på danske krigsskibe, blev afmonteret af sikkerhedshensyn.
»Kina er jo blevet indbegrebet af en overvågningsstat, hvor borgerne er udsat for massiv elektronisk kontrol. Frygten bunder i, at Kina også foretager skjult overvågning i udlandet, så hvis du har dit privatliv kært, er der god grund til at styre uden om kinesisk elektronik,« siger Jørn Guldberg, som er it-sikkerhedsekspert for IDA.
Jørn Guldberg mener, at danske myndigheder har været for naive i deres indkøbspolitik.
»Der er også en grund til, at Center for Cybersikkerhed fraråder ansatte i staten at have installeret kinesiske TikTok på deres mobiltelefoner,« siger han.
Jørn Guldberg peger på, at Kinas sikkerhedslovgivning giver myndighederne beføjelser til at indsamle oplysninger fra kinesiske selskaber.
Torben Lund Kudsk fortæller, at FDM i en årrække har deltaget i et internationale samarbejde med EU for at få klarlagt præcist, hvilke data, der bliver indsamlet om føreren af moderne biler – og hvad informationen bliver brugt til.
»Bilfabrikanterne siger hele tiden, at deres dataindsamling lever op til EU's GDPR-regler, men de siger ikke så meget om, at de selv har kæmpet for, at al den data, som bilen indsamler, ikke skal høre under GDPR,« forklarer han.
»De mener, at det er data, der vedrører bilen og ikke brugeren. Men når bilen eksempelvis ved, hvilket vindue, den skal rulle ned, når du beder den om det, så ved den jo på en eller anden måde, hvor du sidder.«
»Så der er mange muligheder – eller risici – forbundet med, at bilproducenterne kan bruge den data, som de indsamler. Men de er ikke særligt gavmilde med at fortælle, hvad de egentlig henter,« siger Torben Lund Kudsk.
Han forklarer, at man som forbruger typisk accepterer en længere række af vilkår, som de færreste almindelige mennesker helt forstår.
»De siger mere eller mindre til forbrugeren, at du er nødt til at sige ja til det hele, for ellers fungerer ingenting i bilen,« forklarer Torben Lund Kudsk.
Selv om kinesiske bilmærker har gang i en større offensiv på det europæiske marked for elbiler, har det endnu været med relativt begrænset succes i Danmark.
Således er BYD det kinesiske bilmærke, som med 899 solgte biler i Danmark i årets første fem måneder er længst fremme. Herefter følger Xpeng med 727 og MG på 613, viser tal fra bilstatistik.dk.
I denne uge træder en ny straftold på kinesiskproducerede elbiler i kraft i EU-regi, som altså risikerer at gøre produkterne dyrere for forbrugeren.
Der er rigtig mange penge at spare for landets boligejere lige nu - både på bolig-banklån og på bidragssatsen. Hør mere i den seneste udgave af podcasten Spar Kassen, hvor Jens Hjarsbech, cheføkonom i Mybanker, fortæller hvordan.
Lyt hos Apple Podcast, Spotify eller ved at klikke play herunder.