EU har netop smækket en gigantisk toldhammer i fjæset på Kina. Men langtfra alle mener, at det er klogt, og tidligere minister erklærer sig 'meget bekymret'.

De voldsomme nye toldsatser på op imod 37,9 procent på kinesiske elbiler er foreløbigt kun midlertidige og gælder i fire måneder.

Inden toldsatserne udløber skal EU-medlemslandene i en afstemning imidlertid afgøre, om de skal gøres permanente, det vil sige træde i kraft i en periode på fem år.

Forud for den afstemning er landene allerede nu splittede, og Tysklands regering har erklæret sig som indædt modstander af tolden.

Herhjemme erklærer den tidligere minister for udviklingsbistand og nuværende EU- og udenrigsordfører Christian Friis Bach fra Radikale Venstre sig over for B.T. 'skeptisk' omkring de nye toldsatser.

Det gør han af tre grunde, forklarer han.

»Jeg er af det grundlæggende synspunkt, at vi har brug for rigtig mange elbiler for at løse krisen,« siger Christian Friis Bach og tilføjer:

»Vi har brug for at støtte samhandlen med Kina og ikke isolere os. Vi er nødt til stadig at have en gensidig afhængighed og stærk samhandel med Kina. Det er vigtigt og til gavn i en tid, hvor verden er meget urolig,« slår han fast.

Christian Friis Bach (R) er særdeles skeptisk omkring indførelsen af straftold på kinesiske elbiler.
Christian Friis Bach (R) er særdeles skeptisk omkring indførelsen af straftold på kinesiske elbiler. Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Dertil kommer, at Christian Friis Bach er bekymret for, om toldtiltaget over for Kina overhovedet overholder de gældende regler i WTO.

»WTO er i forvejen en meget svækket organisation i disse år, og det er afgørende vigtigt, at vi bakker op om det,« slår han fast.

»Rent principielt er jeg meget skeptisk over den spirende protektionisme, vi ser i verden, og som jeg er meget bekymret for. Her er dette et element,« siger Christian Friis Bach.

Men er EU ikke nødt til at reagere på unfair konkurrencevilkår?

»Det er kun et problem, at Kina yder statsstøtte, hvis de kan opnå en dominerende position og så efterfølgende kan skade os. Hvis det fører til en monopollignende tilstand, hvor de så efterfølgende hæver prisen, bliver det et problem,« forklarer Christian Friis Bach.

»Det er der, hvor statsstøtte for alvor bliver problematisk, men det har jeg svært ved at se er tilfældet her,« siger han.

Christian Friis Bach peger på, at Danmark for år tilbage selv pustede milliarder i vindmølleindustrien, og dermed var med til at skabe udvikling i produktionen af grøn energi til gavn for hele verden.

»Så hvis andre vil støtte langt bedre og mere moderne elbiler, så får vi andre også gavn af det,« understreger han.

B.T. har kontaktet Erhvervsministeriet for at få afdækket, hvordan den danske regering har tænkt sig at agere, når spørgsmålet om EU-told på kinesiskproducerede elbiler kommer på dagsordenen.

Det ønsker ministeriet imidlertid ikke at svare på.

Hos Socialdemokratiet kalder fungerende politisk ordfører Benny Engelbrecht det i en sms 'for tidligt at forholde sig til fremtidige scenarier'. Han refererer til, at udfaldet af det amerikanske valg kan få indflydelse på spørgsmålet om handelspolitik.

Hos regeringspartiet Venstre bakker EU-parlamentsmedlem Morten Løkkegaard op om EU-tolden, fordi den har 'nødvendighedens skær over sig'.

»Som udgangspunkt er hverken Venstre eller jeg glade for told, skatter og afgifter, og det er ikke de første instrumenter, man tager frem,« siger Morten Løkkegaard således til B.T.

»Men vi må også indse, at hvis vi skal have et velfungerende verdensmarked, og det skal vi, for det er vi nødt til, så er vi nødt til at have en level playing field og have nogenlunde lige betingelser,« siger han.

Venstres Morten Løkkegaard mener, at EU-tolden er nødvendig.
Venstres Morten Løkkegaard mener, at EU-tolden er nødvendig. Søren Bidstrup

Morten Løkkegaard erkender, at det kan føre til en decideret handelskrig mellem Kina og EU, hvis kineserne ellers gør alvor af trusler om at lægge straftold på eksempelvis svinekødsprodukter, hvilket i givet fald kan ramme dansk eksport.

Men en handelskrig har ingen vindere, pointerer han. Og det er man også klar over i Kina.

»Man kan kun krydse fingre for, at det ikke rammer Danmark. Men det vil jeg se, før jeg tror det,« siger Morten Løkkegaard.

»Luften er altid tyk af trusler. Selvfølgelig skal vi være opmærksomme på det, men vi har vores diplomati til at tage sig af det, hvis tingene begynder at komme ud af kontrol. Men der er vi ikke endnu,« slår han fast.

Er en EU-told på kinesiske elbiler ikke rigtig skidt nyt for danske forbrugere og for den grønne omstilling?

»Set fra et rent forbrugersynspunkt, så er rigtig mange danskere glade for billige elbiler. Men det vi har her er en unaturlig økonomisk tilstand, og det kan forbrugerne heller ikke være tjent med i længden,« siger Morten Løkkegaard.

»At man som producent ikke engang kan dække omkostningerne, gavner heller ikke klimaet.«

»Vi er nødt til at insistere på en økonomisk bæredygtig situation, og det her kommer ikke til at bremse den grønne omstilling. Det er en nødvendig justering af priserne i et meget afgrænset segment,« understreger han.

Når EU-landene senere på året stemmer om at gøre tolden permanent, kræves et såkaldt kvalificeret flertal på 65 procent af EUs befolkning, hvis det skal blokeres.

Du kan spare kassen på din sommerferie – det fortæller Louise Aggerstrøm Hansen i den seneste udgave af podcasten Spar Kassen. Her kommer hun med en række sparetip – efter 12 minutter kan du høre et tip, der løber op i 4.000 kroner.

Lyt hos Apple Podcast, Spotify eller ved at klikke play herunder.