Alt for mange bilister kører med forkert dæktryk til skade for dækkene, miljøet, sikkerheden og helbredet. De fleste bilister gør det i god tro, da de måler trykket med upræcise målere.

Upræcise målere af dæktryk er der rigtig mange af, viser en undersøgelse B.T. har foretaget i den forløbne uge. Og de upræcise dæktryksmålere findes både på servicestationer og i biludstyrs-forretninger.

For at være sikker i vor sag allierede vi os med Teknologisk Institut. Her lånte vi det fineste mobile tryk-måleudstyr, der er til at opdrive her i landet. Hvorefter vi drog fra tankstation til tankstation.

Værst ser det ud for de transportable lufttryks-apparater, der løftes af luft-ventilen ved benzintanken. Mange af dem viser alt for meget. Andre alt for lidt.

Lidt mere sikkert er det at justere dæktrykket ved hjælp af de stationære anlæg. Det er dem, der hænger med en slange ud af væggen på tankstationen eller værkstedet. Her slipper du også for at skulle bære udstyret tilbage for at fylde mere trykluft på,

Der findes en del ubemandede tankstationer med en ny type dæktryks-måler og påfylder. Først skal man taste sit dæktryk ind på måleren. Derefter sendes luft i dækkene indtil en hyletone oplyser, at det korrekte tryk er opnået. Er der for meget tryk i dækkene, lukker systemet luften ud, indtil hyletonen lyder. Også denne type udstyr viste sig at være ret upræcist og desuden vanskeligt at kontrollere.

Hvis du vil være sikker på, at bilens dæktryk er i orden. bør du købe en måler til lommen eller bilens handskerum. B.T. målte på en såkaldt digital måler fra Biltema. En enkel lille sag til 50 kr. Men trods lavpris viste den sig at være næsten 100 pct. præcis.

Vi testede også en lille manuel måler. Den fås både med et tal-stempel, der glider ud og med en viser. Du kan købe måleren i de fleste store supermarkeder og bilistbutikker. Vor model med viser viste sig at være forbløffende præcis. Selv om det er mange år siden, vi købte den.

Katastrofen i kategorien hjemmeudstyr var en kombineret kompressor og måler fra byggemarkeds- og udstyrskæden Harald Nyborg. Den viste hele 0,9 bar forkert. Hvis du pumper og justerer dine dæk efter denne måler er din bil direkte livsfarlig. Den vil dramatisk mangle vejgreb, og dækkene risikerer at blive ødelagt ved hurtig kørsel. Desuden vil bilen bruge alt for meget benzin.