Trods nærmest overvældende fokus på miljø og krise er der stadig plads til dramatiske tanker, lækre cabrioleter og luksus på biludstillingen i Detroit.

Trods nærmest overvældende fokus på miljø og krise er der stadig plads til dramatiske tanker, lækre cabrioleter og luksus på biludstillingen i Detroit.

Biler for alvor og for sjov

BMW Z4
Næste generation BMW Z4 er en smule bredere og lidt længere end den nuværende; desuden har den hårdt aluminiums klaptag, der med et tryk på en knap foldes ned i bagagerummet på 20 sekunder. Z4’eren har verdenspremiere i Detroit og når til Danmark, når bøgen springer ud. Den kan fås med tre motorer, alle er sekscylindrede rækkemotorer begyndende med den mindste 2,5 liters sDrive23i med 204 hk, efterfulgt af sDrive30i og topmodellen sDrive 35i med 306 dobbelturbo-drevne hestekræfter.

Det første kig på Z4 i Detroit er en nydelse, uanset om taget er på eller stuvet af vejen; bilen er smuk, velproportioneret og elegant. Fører og passager sidder lavt, som man skal i en BMW Roadster, og vel placeret i sæderne lige foran bagakslen er udsigten langstrakt ud over den magtfulde motorhjelm.

Men kedelig er udsigten langt fra, slet ikke når blikket rettes mod instrumentering og betjeningsgreb. 6-trins manuelt gear er standard, til sDrive35i kan tilkøbes et 7-trins sportsautomatgear, til de to andre har automatgearkassen seks trin; man kan vælge at skifte gear selv på kontakter bag rattet. Topmodellen accelererer fra 0 til 100 km/t på 5,2 sekunder, 23i klarer det på 6,6 sekunder.

Biler for alvor og for sjov

Mercedes E W212
Den nye Mercedes E, med modelbetegnelsen W212, dukker op med taxiskilt på taget omkring 1. april. Sådan er dens skæbne i Danmark, hvor afgiftssystemet sender Mercedes-priserne derop, hvor de fleste med stjernen må gennem taxavognmændene og have en kvart million på kilometertælleren, før de bliver mere tilgængelige.

Indtil da må størstedelen af os nøjes med at opleve E-klassen fra passagersæderne. Mercedes valgte at vise deres nye taxa på et særligt arrangement væk fra selve biludstillingen i Detroit for at gemme den ”officielle” verdenspremiere til det europæiske publikum i Genève om to måneder.

Designet vil formentlig, ligesom med model W210 fra 1995 - den med de 2x2 runde forlygter - skille vandene; linjerne er kantede, baglygterne store og rektangulære, måske ligefrem Hyundai Sonata-agtige.

Men de indre værdier er indiskutable: Mercedes har ladet sig inspirere af Volvo og kan fås med flere sikkerhedssystemer, blandt andet et Big Brother-lignende, der holder øje med, om føreren er uopmærksom, et system, der advarer mod skjulte trafikanter i sidespejlenes blinde vinkler, og et system, der via et kamera i forruden hjælper føreren med at holde øje med trafikanter og fodgængere foran bilen. Mercedes E vil også kunne fås med intelligente forlygter, der tilpasser lyset efter forholdene.

Under hjelmen er fornyelserne blandt andet en firecylindret diesel, 250 CDI, der afløser den V6-cylindrede 280 CDI; den kører 23 procent længere på literen trods 204 hk og et moment på 500 Nm; det nøjagtige forbrugstal er 18,9 km/l. Topdieselen bliver 350 CDI, der yder 231 hk og er mindre tørstig end sin forgænger 320 CDI.

Benzinerne er mindre interessante, men her svinger motorstørrelsen fra de firecylindrede 200 og 250 CGI op til V8’eren med 388 hk under hjelmen. Mercedes hoftunere AMG laver den absolutte topmodel med 525 hk.

Biler for alvor og for sjov

California Dreaming
Soulster er udtænkt af Kias designteam i Californien. Overrasket? Næ, for konceptbilen ligner umiskendeligt noget, der kunne fragte Pamela Anderson og David Hasselhoff rundt som L.A. Countys livreddere på strandene ved Los Angeles. Bagsædet og højre forsæde kan lægges ned, og så skulle der være plads til surfbrættet.

Soulster er en prototype udviklet på basis af den kommende spooky familie-crossover Soul, og når taget pilles af, ligner den en pick-up. Der er fire sæder, og skulle den nogensinde komme i produktion, er de interesserede først og fremmest den unge generation.

Soulster har de velkendte benzinmotorer fra Ceed på 1,6 og 2,0 liter, samt en 1,6 liters diesel.

Biler for alvor og for sjov

Fornyet spasmager
Første generation Mini cabriolet er moden til en ansigtsløftning, og den fornyede model står på biludstillingen i Detroit. Forskellene er minimale; stofkalechen foldes elektrisk af vejen på blot 15 sekunder, motorerne er den kendte 1,6 liters med 120 hk og i Cooper S den stærke med twin-turbo og 175 hk.

Succesen i USA er stor, da hver fjerde solgte Mini er en cabriolet. Den mindste sprinter til 100 km/t på 9,8 sekunder, den hidsige Cooper S behøver blot 7,4 underholdende sekunder.

I forhold til forgængeren er benzinforbruget forbedret, garanterer Mini-ejer BMW. Mini Cabriolet er i Danmark til foråret.

Biler for alvor og for sjov

Volvo S60
Konceptet Volvo S60 har som sin højbenede bror XC60 et væld af dristige og bløde kurver, angiveligt inspireret af skærene og vandet langs de svenske kyster.

De lange og smalle forlygter bringer tankerne hen på vikingernes langbåde, og 'S60-designet viser, at vi udvikler med stor selvsikkerhed', sagde Volvo-boss Steven Odell, da sløret blev løftet.

S60 kan udstyres med et særligt system, der på den gode måde tager sig kærligt af bløde trafikanter: Collision Warning with Full Brake and Pedestrian Detection består af en radar bag kølergrillen og et kamera mellem bakspejl og forrude, der registrerer, når bilen nærmer sig en fodgænger, og hvis føreren ikke selv gør noget aktivt, nedbremser sikkerhedssystemet bilen.

I kabinen svæver den af håndskåret krystalglas-fremstillede midterkonsol mellem sæderne. Det luftige tema går igen i sæderne, der 'svæver' over gulvet, fastgjort på midterkonsol og dørtrin.

Bagdørene åbner godt nok fremad, men trækker sig derefter bagud, så den åbne dør står henne ved bagerste del af bagdøren; sådan skal vi dog ikke forvente, at det ender i den færdige model, som er klar næste år. Motoren i konceptbilen er en firecylindret 1,6 liters benzin med 180 hk.

Biler for alvor og for sjov

Kriseplagede GMs nyeste påfund
Chevrolet Orlando er et af kriseplagede GMs nyeste påfund, der skal være med til at redde virksomheden ud af nedturen. Orlando er i modsætning til amerikanernes hidtil foretrukne en personbils-baseret og ikke lastbils-inspireret SUV med plads og overblik til hele familien.

Den har syv store, biograflignende sæder, og de to bagerste sæderækker kan foldes ned, så gulvet bliver plant. Med miljøvenlig hilsen vil Orlando i første omgang ikke kunne fås med forslugne benzinmotorer, men blot en toliters turbodiesel, der yder 150 hestekræfter.

Om GMs redningsplan holder, finanskrisen kradser af, og forbrugerne bliver venligt stemt, går Orlando i produktion i 2011. Den kommer ikke til Danmark.