Se Asger Rehers drengedrøm.
____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>Skuespilleren Asger Rehers drengedrøm gik i opfyldelse, da han i slutningen af 2005 kunne hente sin Cobra sportsvogn - en efterligning af den legendariske A.C. Cobra sportsvogn fra tresserne.Rehers efterligning (i fagsproget hedder det replica) er bygget i 1998 af Pilgrim Cars - i England.
Den dygtige og karismatiske skuespiller vil selv bruge tid på at fortælle forbipasserende om sit nyindkøbte vidunder. Der i parantes bemærket kan lejes som blikfang af forretninger og lignende.
- Jeg kørte selv bilen hjem til København fra England. En skøn tur, hvor mange misundelige blikke blev sendt i vor retning, fortæller Asger Reher, der sammen med en anden Cobra-ejer fra Silkeborg er ved at tage initiativ til at starte en Cobra Club.
- Mig bekendt er der kun 12-15 Cobraer i Danmark. Det kunne være hyggeligt at have et samlingssted, hvor vi kan udveksle erfaringer om vores specielle biler, siger Reher.
Dyr på danske plader
Han har ikke umiddelbart planer om at få danske nummerplader på bilen. Han forudser problemer med godkendelse og crashtest. B.T. er dog vidende om, at adskillige eksemplarer af replica-typen er blevet godkendt af myndighederne.
Men der er til gengæld heller ikke tvivl om, at det koster mange penge at få danske plader på bagsmækken. Bilens værdi i Danmark bliver vurderet, og så er det bare at betale ca. 62 pct. af dette beløb i registreringsafgift.
Det vil sige, at en skønnet udsalgspris i Danmark på ca. 400.000 kr. udløser en afgift på ca. 250.000 kr.
Vil du have en ægte Cobra er der imidlertid helt andre boller på suppen. Den eneste ægte indregistrerede A.C. Cobra på danske plader tilhører adelsmanden Otto Reedtz Thott. Et ægte emsemplar koster internationalt ca. 1,2 mio. kr. Har bilen historie - f.eks. racerhistorie - kan den være meget dyrere.
Dansk produceret efterligning
Et væld af firmamer fremstiller Cobra-efterligninger. Engelske RAM er blandt de største. Men ellers er der firmaer som Kirkham, Aurora, Autokraft m.v. Selv i Danmark har der været Cobra-produktion, da den danske bilmand Ole Sommer forsøgte sig i 80erne.
Han konstruerede selv et glimrende chassis, og forsynede bilen med teknik fra Volvo-biler. Det hele var galvaniseret eller fremstillet af plast og rustfrit stål. Der er næppe tvivl om, at Sommers Cobraer, der fik tilnavnet OScar (Ole Sommer Car), kvalitetsmæssigt var milevidt hævet over originalprodukterne.
De manglede imidlertid en meget vigtig detalje: V8-motoren. Netop ægteskabet mellen en amerikansk V8-motor fra Ford og en fin lille engelsk sprotsvogn fra A.C. førte til myten om den eftertragtede sportsvogn.
I dag kører mange replicaer rundt med V8 motorer fra Rover. De er nemlig lettere og bruger meget mindre benzin.
Men der er næppe tvivl om, at de fleste foretrækker en Cobra-replica med en amerikansk Ford 8 motor unde hjelmen. Det smager jo lidt mere af den ægte vare.
Er du på jagt efter en Cobra replica, er det vort råd at finde en, der allerede er indregistreret. Lad importøren selv stå for bøvlet med at få bilen godkendt. Og risikoen for, at afgiften bliver langt større end forventet.
huc@bt.dk