Mange danskere viser interesse i at købe elbil i øjeblikket.
Og nu ser det ud til, at endnu flere får muligheden for at slå til.
I hvert fald konstaterer man hos brugtvognsplatformen Bilbasen, at udbuddet af brugte elbiler i den lave prisklasse aldrig har været større.
Der er netop nu 25 procent flere brugte elbiler til salg i prisniveauet 100.000 kroner til 200.000 kroner i forhold til for blot seks uger siden. Tallet er lige nu godt 2.800 biler.
Ifølge Jan Lang, som er markedsanalytiker hos Bilbasen, blev priserne på brugte elbiler i den lave prisklasse sat ned i 'stort omfang' i sidste uge.
Og det skyldes flere forskellige faktorer, lyder hans analyse.
»Dels blev mange elbiler, der før kostede lige over 200.000 kroner rettet ned, så de nu falder ned i det lavere prissegment, dels kommer der hele tiden nye biler til, som medfører at de allerede oprettede biler bliver sat ned i pris,« siger Jan Lang.
»Det gælder eksempelvis for det markant stigende udbud af Fiat 500,« tilføjer han.
Hos medlems- og interesseorganisationen FDM hilser man udviklingen velkommen.
For den betyder, at flere danskere, som ikke tidligere har haft mulighed for at skifte til elbil, nu får muligheden.
Og det er godt nyt for både de danske forbrugere og for den grønne omstilling i Danmark, konstaterer Torben Lund Kudsk, som er afdelingschef for økonomisk politisk sekretariat hos FDM, til B.T.
»Det er en god nyhed, og man kan få en meget god bil for pengene. Men man skal bare huske, at ikke alt, der glimter, er guld. Man skal se sig om, hvis man køber en brugt elbil,« siger Torben Lund Kudsk.
»I den lave prisklasse er der typisk tale om elbiler fra første generation, og man skal være opmærksom på, at opladningshastigheden på kun én fase kan være meget langsom,« forklarer han.
Torben Lund Kudsk peger desuden på, at der er tale om biler, der typisk vil have et mindre batteri og dermed også kortere rækkevidde.
Og så skal man huske, at importerede elbiler, som har et par år på bagen, ikke nødvendigvis kan købes med fabriksgaranti.
»Det er ikke sikkert, at den danske importør ønsker at overage fabriksgarantien fra udlandet, så det bør man sikre sig,« siger Torben Lund Kudsk.
»Elbiler har ikke været uden børnesygdomme, og der kan være komponenter, som er voldsomt dyre at skulle udskifte, og derfor kan en værkstedsforsikring være en god idé,« mener han.
At udbuddet af brugte elbiler har været stigende i Danmark i løbet af 2024, skyldes især, at danske forhandlere i større og større omfang henter nyere brugte modeller hjem primært fra Tyskland.
Brugtimporten af elbiler har nået et omfang, hvor den udgør 84,7 procent af en samlet import på 34.337 biler i januar til juli. Det er en stigning på 268 procent i forhold til samme periode for fire år siden.
Og netop et stigende udbud er med til at holde priserne i ave på et tidspunkt, hvor efterspørgslen er vokset, har Jan Lang tidligere peget på.
»Lige nu ser vi en balance mellem udbud og efterspørgsel, udbuddet stiger, og det er meget positivt for forbrugerne, for det holder priserne nede,« sagde Jan Lang således til B.T. i august.
I den seneste udgave af B.T.s podcast Spar Kassen fortæller 'Løvens Hule'-investor Louise Herping Ellegaard om sin vilde rejse mod at blive millionær.
Lyt hos Apple Podcast, Spotify eller ved at trykke play herunder.
