Peugeot 308 og Toyota Auris leverer to forskellige dieselbils-oplevelser, men franskmandens benhårde fokus på km/l gør den til en sikker vinder i denne duel. Vil man køre økonomisk Auris, skal man overveje en hybrid i stedet
Jeg har opgivet at blive klog på de 101 trafiklys, der er på vores faste sjællandske testrute bestående af 43,5 km bykørsel, 60 km landevej og 67,2 km motorvej.
I forbindelse med vores seneste forbrugsduel – denne gang mellem dieseludgaverne af Toyota Auris og Peugeot 308 – kørte vi på samme klokkeslet og samme ugedag med tre ugers mellemrum, og oplevede vidt forskellige trafikforhold.
På Toyota-turen måtte vi stort set standse ved samtlige lyskryds. På Peugeot-turen gled vi næsten uhindret igennem den første meget bykørselsprægede del af turen fra Østerbro/København til Lyngby, Søborg, Herlev og Ballerup.
Derfor vil en forbrugsduel som denne aldrig være millimeterretfærdig, men derimod en ærlig beretning om en tur gennem storbyen og dens omgivende landdistrikter med højrefoden indstillet på maksimal sparekørsel inden for rimelighedens grænser.
Lyskryds driller Toyota
Testbilen fra Toyota er opgivet til et gennemsnitligt forbrug på 23,8 km/l. I betragtning af de vanskelige trafikale forhold synes jeg faktisk, at det er flot klaret, at den med næsten 1,6 ton på akslerne inklusiv en 105 kilo tung medkører realiserer et forbrug på 7,93 liter, svarende til 21,5 km/l. Lyskrydsene skulle ikke have artet sig ret meget bedre, før vi havde nået det opgivne forbrug.
Især de sensorstyrede trafiklys på landevejsstrækningerne mellem Ballerup/Stenløse og Roskilde/Ringsted trækker tænder ud. At hugge bremserne i fra 80 km/t til 0, fordi der dukker en bilist op på en sidevej, koster betydelige mængder brændstof.
Flot - men langt fra Peugeots tal
Undervejs nød vi Toyotaens afslappede væremåde. Toyota er som Mercedes ét af de få bilmærker, der uanset model (bortset fra Aygo) altid leverer en genkendelig køreoplevelse. Afdæmpet, hverken for hård eller blød, og med en umiskendelig aura af gedigen kvalitet.
Turen gik trafikalt noget lettere i den nye Peugeot 308 diesel 120 hk, der med et opgivet forbrug på 32,3 km/l byder sig til som én af de mest brændstoføkonomiske mellemklassebiler overhovedet. Desværre talte vi ikke antallet af stop – det vil vi gøre under fremtidige brændstoftest.
Mit skøn er, at vi rullede nogenlunde uhindret gennem ca. halvdelen af samtlige kryds, fyr og rundkørsler. Klart bedre end normalt.
Derfor var forventningen stor, da vi rullede bilen op på rampen til optankning med hjælp fra Shells eksperter. Ved 6,38 påfyldte liter var det slut. Ikke en dråbe mere lod sig presse i tanken. Det giver et forbrug på 26,8 km/l. Det mindste forbrug, vi hidtil har realiseret på vor rute i en mellemklassebil. Men dog noget under det meget beskedne opgivne forbrug.
EU-test urealistisk
Med til billedet hører, at begge biler rullede på vinterdæk, og at man alt andet lige kører kortere på literen i koldt vejr, hvor der skal flyttes flere luftmolekyler. Med knap en tredje-del bykørsel afviger vores rute ikke meget fra den laboratorietest, der ligger til grund for de EU-godkendte forbrugsmålinger. Her er der 36 pct. bykørsel og i alt 64 pct. landevej og motorvej. Vinterdækkene med lidt større rulleomkreds end sommerdækkene er formentlig også forklaringen på, at begge biler viste færre kilometer, end de reelt kørte på triptællerne.
Den store forskel mellem den officielle test og vores test er, at landevej og motorvej i EU-testen gennemkøres med kun 63 km/t i gennemsnit. Det er langt under vores gennemsnitsfart, især på motorvejsstrækningen fra Ringsted til Nærum hvor vi det meste af vejen kørte 130 km/t og 110 km/t.
Og fart koster dyrt i brændstof, fordi luftmodstanden procentvis vokser langt mere end fartforøgelsen. Fordobles farten, tidobles luftmodstanden. Derfor kan en vindglat sportsvogn køre 200 km/t med 100 hk, mens en lav Bugatti kræver ca. 1.000 hk for at køre 400 km/t.
Diesel stadigvæk en vinder
Alt i alt kan vi konkludere, at mellemstore dieselbiler også i virkelighedens verden er særdeles nøjsomme og som hovedregel mere totaløkonomiske end deres benzin-søskende. Især når den aktuelle prisforskel på næsten to kroner i diesels favør regnes ind.
Testen bekræfter således Bilprisers totaløkonomiske analyse fra sidste måned, der konkluderer, at diesel fortsat er benzin overlegen selv ved et relativt beskedent kørselsforbrug (20.000 km årligt.)
Auris diesel taber som forventet stort til Peugeoten. Til Toyotaens forsvar skal dog siges, at Toyotas fokus ligger på de økonomiske benzinhybrider, og Auris Hybrid med benzinmotor er en uovertruffen sparebil i byen. Men til den motorvejskonsumerende pendler har Toyota intet våben mod den sparsommelige franskmand.