Lyt til artiklen

Mitsubishi Lancer Ralliart er en no-nonsens nichebil, der kører i cirkler om konkurrenterne på løst underlag, men aldrig kan sælges til en stilbevidst karrieremand over 30.

Mitsubishi Lancer Ralliart er en ’billig’ udgave af den hårdtslående Lancer Evolution. Men billig betyder ikke udvandet, for med 240 hestekræfter, aktivt centerdifferentiale og firehjulstræk er den en størrelse man skal tage særdeles alvorligt. Det er bare svært efter et par dage i selskab med den kobberfarvede testbil. For på mange måder efterlader den et indtryk af, at være et middelmådigt produkt pakket i dårlig stil. Designet taler for sig selv. Det ligner noget der har fungeret som kulisse i en T.Hansen-reklame. Luftindtagene i køleren er gigantiske grænsende til det grinagtige, og farven kan give sarte sjæle maveproblemer. Eller også ligner den mere resultatet af sådanne maveproblemer.

Og nedturen fortsætter

Indvendigt fortsætter nedturen for den gode smag. Med den flittige brug af plast-krom, plast-aluminium og plast-kulfiber, virker det næsten som om designerne bevidst prøver at skabe et kaosprojekt af stilforvirring og dårlig stil. I så fald skal der lyde et tillykke herfra. Det er lykkedes til fulde.

Funktionelt er den heller ingen åbenbaring. Rattet kan kun justeres op og ned, mens førersædet også kun kan indstilles i hak og ikke i en glidende bevægelse. Passer man ikke ind i den ergonomiske skabelon, er det bare ærgerligt. Samlekvaliteten er også elendig med håndbremsen som fremmeligste eksempel. Den sidder så løst i sin kulisse, at man kan vrikke den en centimeter fra side til side. Alt i alt er indtrykket alt andet end japansk grundighed, og Lancer Rallieart opleves på ingen måde som en bil til lige under 500.000 kroner.

Meeeen

Inden bilen rulles ombord i et autotog til "landet-for-autoevolutionære-fejlskud", skal der imidlertid tages et forbehold. Nu er jeg jo en efterhånden mavesur bilanmelder først i trediverne, og hvis jeg tager den gammelmugne sixpence af, og udøver et lille stykke method-acting, så ser bilen noget anderledes ud. Henrik 18 år ville nemlig klappe i sine hænder over Lancer Ralliart. Firehjulstrækket fra Lancer Evolution IX, motoren fra den nye Lancer Evolution X (dog med mindre turbolader), en seks-trins dobbeltkoblingsgearkasse med skifte padler bag rattet og det aktive centerdifferentiale fra Lancer Evolution IX. Til en magisk pris på 449.995 kroner. Og er det med den på, så ser den hidsige Lancer lidt anderledes ud.

Hemmeligheden

I tv-indslaget ser man hvad den kan præsterer på glat underlag, og det er imponerende. Hemmeligheden bag præstationerne på løst underlag gemmer sig bag en serie af forkortelser som TG-SST, ATACS, ACD, LSD, ECU og et par stykker flere. Teknikken er ligeså uforståelig som forkortelserne, men tilsammen udgør de delene i firehjulstrækket og det aktive center differentiale, som gør Ralliart til noget særligt. Systemet er udviklet til rallysporten og fordeler kræfterne mellem de fire hjul med en nidkær japansk sans for præcision. På motorvej ’synger’ mekanikken med, og firehjulstrækket med alle sine avancerede tandhjul og aksler føjer +200 kg til vægten i forhold til en almindelig Lancer. To ting der burde tælle imod Ralliart. Lyden bliver hurtigt lidt irriterende, men det er igen den gamle mand der snakker. Enhver motornørdet ungkarl i tyverne vil elske hvert et minut han kan hører teknikken arbejde, og blive sagelig ved tanken om hvad det kan præstere på en bred skovvej eller snedækket b-vej.

Evolution motor

For at flytte den 1625 kilo tunge karat skal der monteres masser af muskler over forakslen. Og det har Ralliart. Den to-liters turbomotor yder 240 hestekræfter og massive 343 Nm ved 2.500 o/min. Koblet med den lynhurtige dobbeltkoblingsgearkasse er 0-100 km/t klaret på 7 sekunder. Der er hurtigere biler i segmentet for hidsige GTI’er, men der er få der kan følge den når vejen er våd eller snedækket og kræfterne skal ekspederes gennem gummiet til asfalten. Den tager sig også betalt for ulejligheden ved tankstanderen, hvor den udelukkende drikker 98 oktan. 10 kilometer klarer den på papiret på en liter benzin, og det er med en lind speederfod jeg endnu ikke har lært at beherske som sat familiefar. Og mit unge alter ego vil aldrig får den over 7 km/l.

No-nonsens nichebil

Inden jeg bevæger mig ud i et harcelerende angreb på det høje forbrug, vil jeg strække våben, og overgive mig til Ralliart. For den er ikke bygget til mig. Den er bygget til knægten midt i tyverne, der har ramt en guldåre og vil bruge pengene på en ekstrem køremaskine. Det er en no-nonsens rallybil til gadebrug. Lidt ligesom Citroën Berlingo er en no-nonsens familiecontainer, hvis eneste formål er at transporterer børn og barnevogne billigt fra A til B, så er Ralliart en hardcore rallyracer uden ambitioner om at leverer funktionalitet, komfort eller god stil.

HENRIK@BILEN.DK

FAKTA PÅ MITSUBISHI LANCER RALLIART

Pris 449.995 kroner eksl. levering.

Motor R4 2 liters turbomotor på 240 hestekræfter og 343 Nm.

0-100 km/t 7 sekunder.

Topfart 230 km/t.

Forbrug 10 km/l