Efter ændringen af registreringsafgifterne er brugtprisene på Tesla mod forventning faldet synligt. Og samtidig er udbuddet siden årsskiftet vokset.

Det kunne ligne en klassisk boble på et investeringsmarked, når man ser på priser og udbud af kongen af elbiler, Tesla, siden årsskiftet.

Tesla brød med sin lille Roadster gennem muren af fordomme om, at elbiler var fodformede og kedelige, og miljøbevidste kendisser kastede sig over den.

Senere har den amerikanske elbil bredt sig til det dyre familiesegment med firedørs­modeller, der har fået salget til at vokse markant – også i Danmark selv om det stadig er små tal i forhold til de bedst sælgende konventionelle biler.

Ændringen i afgifterne ved årsskiftet, der gradvist indfaser en normal registreringsafgift på elbiler, blev fulgt af en yderligere stigning i salget, og det er igen blevet efterfulgt af en kraftig stigning af brugte Teslaer til salg. Men med det stigende udbud er også fulgt faldende priser.

»Efter en kort periode med omkring 80 til 85 brugte og nye Tesla-modeller til salg, så er der inden for de seneste tre uger kommet mellem 20 og 25 ekstra til salg, så det totale udbud nu er oppe på 113 i dag,« oplyser bilanalytiker Jan Lang fra auktionshuset eBay, der via Bil­basen driver det største danske brugtbilsmarked på nettet.

Værre for de mange sælgere er det, at gennemsnitspriserne for alle Tesla-modeller til salg er faldet med 12,4 procent siden årsskiftet, mens de op til årsskiftet steg med 9,2 procent.

»Samtidig er liggedagene steget til 70 dage for en bil, hvor de var nede på 55 på et tidspunkt,« konstaterer Jan Lang.

Værst er det gået ud over modelvarianten Tesla S85, der er faldet med 15,9 procent.

Den billigste bil med et Tesla-logo på er i øjeblikket en Tesla S60, der er fra 2015 og koster 495.000 kroner.

»Jeg har regnet på nyprisen og får den til at være 650.000 kroner,« oplyser Jan Lang.

I den anden ende af skalaen er den dyreste Tesla på Bilbasen lige nu en S P90D til 1.350.000 kroner.