De fleste bilister i Danmark skifter mellem sommer- og vinterdæk, men mange er i tvivl om, hvornår det er tid at skifte

Hvis meteorologerne har ret, så er dagen i dag en typisk efterårsdag med byger, kraftige vindstød og blade, som langsomt, men sikkert mister farven og tager på en sidste flyvetur, inden de ender i et hjørne eller på kørebanen.

Hundredtusinder af danske bilister vil igen i år gennemføre det rituelle skift mellem sommer- og vinterdæk i den næste tid.

Og selv om det fortsat er over 80 procent af bilejerne, som skifter dæk afhængigt af sæsonen, er mange i tvivl om timingen.

For hvornår er det lige præcis tid til at skifte til vinterdæk? I starten af oktober, når det kalendermæssigt bliver efterår? Eller kan man vente til slutningen af november, når man risikerer den første sne?

LOG IND PÅ BT PLUS og læs meget mere om hvordan du timer dit skift til vinterdæk bedst muligt. Vi har samlet alt, hvad du behøver til dine bil-overvejelser lige her ...

Det får du:

  • Artikel om at blive vinterklar: Snart tid til vinterdæk
  • Fakta og gode råd om vinterdæk
  • FDM tester: Helårsdæk er blevet bedre

De fleste bilister i Danmark skifter mellem sommer- og vinterdæk, men mange er i tvivl om, hvornår det er tid at skifte

Hvis meteorologerne har ret, så er dagen i dag en typisk efterårsdag med byger, kraftige vindstød og blade, som langsomt, men sikkert mister farven og tager på en sidste flyvetur, inden de ender i et hjørne eller på kørebanen.

Hundredtusinder af danske bilister vil igen i år gennemføre det rituelle skift mellem sommer- og vinterdæk i den næste tid.

Og selv om det fortsat er over 80 procent af bilejerne, som skifter dæk afhængigt af sæsonen, er mange i tvivl om timingen.

For hvornår er det lige præcis tid til at skifte til vinterdæk? I starten af oktober, når det kalendermæssigt bliver efterår? Eller kan man vente til slutningen af november, når man risikerer den første sne?

I et rundspørge, som dækproducenten Michelin lavede tidligere på året, svarede hver fjerde bilejer, at det er svært at vide, hvornår man bør skifte til vinterdæk. Blandt de yngste bilister var over halvdelen i tvivl, mens hver tredje blandt de 30-49-årige fandt det svært at vurdere, hvornår sommerdækkene skal i hi.

Det lunefulde vejr

»Den gode vane med at skifte mellem sommer- og vinterdæk har fortsat stor opbakning blandt bilisterne. Det er godt både for den enkelte og for trafiksikkerheden generelt. Men samtidig kan vi se, at mange på grund af uforudsigeligt vejr er usikre på, hvornår det er bedst at skifte dæktype,« siger Claus Chouhan, salgschef for Michelin i Danmark.

Årsagen er det lunefulde danske vejr, hvor temperaturen, som vi netop har set det i den forgangne september, kan svinge meget, og det kan forvirre. F.eks. ville det have været for tidligt at skifte i sidste uge, men tiden begynder nu at nærme sig for alvor.

Med forårets komme er det ved at være tid til at skifte til vinterdæk, men mange ved ikke, hvornår det er bedst at skifte, viser en undersøgelse. Foto: Shutterstock
Med forårets komme er det ved at være tid til at skifte til vinterdæk, men mange ved ikke, hvornår det er bedst at skifte, viser en undersøgelse. Foto: Shutterstock
Vis mere

»En god tommelfingerregel er, at når det oftest er vådt på vejene, så er vinterdæk klart bedst, og når temperaturen kommer under fem grader,« siger Claus Chouhan.

Skeler man til de meteorologiske fakta, betyder det, at bilister er bedst stillet med vinterdæk i perioden fra begyndelsen af november til midt-april. Her er middeltemperaturen typisk nede på fem grader, og vejene er statistisk set oftere våde, frostplagede eller ligefrem snedækkede.

Aldrig vinterdæk om sommeren

I 2014 udførte FDM en test af forskellen på vinter- og sommerdæk under almindelige danske vejr- og vejforhold om vinteren. Testen viste bl.a., at vinterdæk har op til 30 procent kortere bremselængde på våd vej, og at vinterdæks bremselængde er op til 44 procent kortere end sommerdæks, hvis der er sne på vejene. Derfor anbefaler FDM på linje med Michelin, at bilejerne altid skifter til vinterdæk om vinteren, men også, at man aldrig kører på vinterdæk om sommeren. En anbefaling, som i dag følges af et stort flertal af bilejerne.

»Det kan godt bekymre mig, at der er så mange, som kører på deres vinterdæk hele året. Det er sikkert ubevidst for nogles vedkommende, men også et bevidst valg for andre. Faktum er dog, at ligesom sommerdæk ikke hører til om vinteren, så har vinterdæk ingen berettigelse om sommeren,« siger Claus Chouhan.

Vinterdækkets udformning og dækmønster er udviklet til at give godt vejgreb, når det er koldt modsat sommerdækkets gummi, som bliver hårdt med dårligere vejgreb til følge, når det bliver koldt.

De særlige egenskaber under kolde forhold, som et vinterdæk har, kan aflæses på dækkets side, hvor angivelserne M+S, M&S, M-S, MS eller Mud and Snow fortæller, at det er et vinterdæk.

Vinterdæk er desuden mærket 3PMSF, en forkortelse af 3 Peak Mountain Snowflake, som dokumenterer, at dækket er udviklet til vinterkørsel, og at dets præstationer opfylder de fastsatte krav til fremkommelighed (trækevne) på vinterunderlag.

FDM tester: Helårsdæk er blevet bedre

Dækproducenterne synes at have fundet frem til opskriften på helårsdæk, der faktisk kan bruges hele året, uden at det går ud over sikkerheden. Det viser FDMs nye dæktest, hvor tre af syv helsårsdæk enten klarer sig gennemsnitligt eller bedre gennem en grundig test.

Bedste helårsdæk i testen er Michelin CrossClimate, der også var med i FDMs sommerdæktest tidligere i år. Dengang klarede dækket sig hæderligt, men ikke så godt som de bedste sommerdæk. Samme forhold gælder, når det nu sammenlignes med de rigtige vinterdæk. Men i den særlige helårstest klarer Cross-Climate sig derimod bedst – lidt bedre end de tilsvarende dæk fra Vredestein og Nokian. Alle tre helårsdæk viser gode egenskaber på både tør og våd vej samt på sne og is, mens fire andre dækmærker dumper.

»Det er en glædelig udvikling. Vi ved, at en stor andel af bilejerne kører hele året på samme sæt sommerdæk, selvom de ikke er beregnet til det, og dermed udsætter de sig selv og andre for en risiko. Men som testen viser, kan man med de bedste helårsdæk øge sikkerheden markant og stadig slippe for at skulle skifte mellem sommer- og vinterdæk,« siger bilteknisk redaktør i FDM Søren W. Rasmussen.

»FDM har tidligere været skeptisk over for helårsdæk, men testen her giver os anledning til at justere vores anbefaling, hvad angår de bedste helårsdæk. Men selvom nogle er blevet bedre, kan de bedste helårsdæk fortsat ikke måle sig med de bedste vinterdæk, når der skal køres i rigtig meget sne,« fortsætter han.