Seks ud af elleve populære biler dumper med et brag - kun én får en acceptabel bedømmelse

Seks ud af 11 minibiler dumper i ny crashtest. Kun én af de populære minibiler får en acceptabel karakter.

Næsten alle minibiler får i mere end en forstand ridser i lakken efter mødet med en mur. Det viser en hel ny crashtest, som amerikanske IIHS (The Insurance Institute for Highway Safety) står bag.

Kun en ud af 11 testede minibiler opnåede en acceptabel bedømmelse i testen, mens seks biler fik den laveste karakter. Det gør minibilerne til den gruppe af biler, der har klaret sig dårligst i denne type crashtest.

Crashtesten kaldet 'small overlap front crash test' er en frontkollision, der viser, hvad der sker, når 25 pct. af bilens front i den ene side kolliderer med et andet køretøj eller en genstand som f.eks. et træ eller en lygtepæl ved en hastighed på 64,4 km/t.

En af de minibiler, der klarer sig dårligst og dumper teten, er den populære Fiat 500, som ses i videoen herover.

Ifølge rapporten fra IIHS er Fiat 500 en 'alvorlig trussel' for passagerne ved en kollision. Testen viser, at hængslerne blev revet af førerens dør, hvilket øger risikoen for, at chaufføren bliver slynget ud af bilen ved et sammenstød.

- Små, lette køretøjer har en indbygget sikkerhedsulempe. Derfor er det endnu mere vigtigt at vælge en bil, der beskytter bilens passagerer bedst, siger Joe Nolan, der er vicepræsident for IIHS's afdeling for bilundersøgelser.

Testen viser, at langt de fleste skader skete på førerens venstre ben.

Chevrolet Spark, der p. t. markerer sig som Danmarks billigste bil, klarer sig i bedst i testen.

Seks biler ryger helt i bund med den samlede karakter ' Dårlig'. Det er Honda Fit, Fiat 500Hyundai Accent samt Mitsubishi Mirage, Nissan Versa og Toyota Prius C, der dog ikke sælges på det danske marked.

Med i billedet hører også, at de bedst sælgende småbiler i Danmark, trillingerne fra VW-koncernen: VW UP, Skoda Citigo og Seat MII, ikke er testet i denne crashtest. Det samme gælder de ligeledes storsælgende trillinger fra Citroen, Peugeot og Toyota kaldet henholdsvis C1, 107 og Aygo.

- Som gruppe klarer minibilerne sig uheldigvis ikke så godt, når det gælder de delvise frontkollisioner, forklarer Joe Nolan.

Til gengæld viser IIHS' test, at man kun behøver at kun en klasse op, for at få en mere sikker bil.

Bilerne er fra modeller fra 2013-2014. Nogle af de testede minibiler er specielle for det amerikanske marked, men mange af modellerne er også meget populære på de danske veje.

Se her hvordan de 10 andre minibiler klarede sig i crashtesten

Se her hvordan Chevrolet Spark klarer sig i crashtest

Er du på mobilen - se crashtesten af Chevrolet Spark her

Se her hvordan Ford Fiesta klarer sig i crashtest



Er du på mobilen - se crashtesten af Ford Fiesta her

Se hvordan Honda Fit klarer sig i crashtest



Er du på mobilen - se crashtesten af Honda Fit her

Se hvordan Hyundai Accent klarer sig i crashtest

Er du på mobilen - se crashtesten af Hyundai Accent her

Se hvordan Kia Rio klarer sig i crashtest

Er du på mobilen - se crashtesten af Kia Rio her

Se hvordan Mitsubishi Mirage 2014 klarer sig i crashtest

Er du på mobilen - se crashtesten af Mitsubishi Mirage 2014 her

Se hvordan Mazda 2 klarer sig i crashtest

Er du på mobilen - se crashtesten af Mazda 2 her

Se hvordan Nissan Versa Sedan klarer sig i crashtest

Er du på mobilen - se crashtesten af Nissan Versa Sedan her

Se hvordan Toyota Prius c klarer sig i crashtest

Er du på mobilen - se crashtesten af Toyota Prius c her

Se hvordan Toyota Yaris klarer sig i crashtest

Er du på mobilen - se crashtesten af Toyota Yaris