Den var i forvejen billigst, men nu har Chevrolet sænket prisen på Matiz så den kommer ned på 80.000 kroner. Fiat Panda vil have 99.900 for deres Panda. Vi tester Danmarks to billigste biler fra henholdsvis Asien og Europa.

Det forekommer vanvittigt billigt. For 79.995 kroner kan du købe en sprit ny Matiz med fem døre og plads til fire store Bilkaposer i bagagerummet.

Hos Fiat er de også leveringsdygtige i billige autoløsninger. Den hedder Panda, koster 99.900 kroner og er ligesom Matiz en ældre konstruktion (dog kun fra 2004) med masser af succes bag sig i mini-klassen. Den har også fem døre, et acceptabelt bagagerum og plads til fire voksne. Under motorhjelmen hører lighederne dog op. For mens Matiz stiller til start med en hidsig lille 3-cylindret 0,8 liters sag på 52 hestekræfter, har Fiat’en en almindelig 4-cylindret maskine på 1,2 liter og 60 hestekræfter.

Det bliver ikke billigere at komme bag rattet i en ny bil, end det er i Matiz, men er den besparelsen værd, eller skal man smide 20.000 kroner ekstra for en europæer?

Gammel bil=lav pris

Billigste bil i ilden først. Matiz har i månedsvis fristet med en pris på 89.995 kroner, men med de andre billigbiler indenfor en 10.000 kroners rækkevidde, har den gamle koreaner ikke for alvor fristet. Men et nedslag til 79.995 kroner gør den igen interessant.

Grundkonstruktionen adskiller sig ikke nævneværdig fra den oprindelige Daewoo Matiz der landede i Danmark sidst i 90’erne. Og det kan mærkes. En hurtig svingkombination afslører en usandsynlig blød undervogn. Den danser usikkert fra side til side, og her er det tydeligt at Chevrolet har sparet ESC’en, for ellers ville den elektroniske barnepige tage affære inden bilen er ude i torvene.

Den lille trecylindrede 0,8 liters motor yder 52 hestekræfter. Det betyder at bilen er 18,2 sekunder om at nå 100 km/t og topfarten er naturligt begrænset til 145 km/t. Holder man sig fra motorveje og overhalingsbaner i almindelighed leverer Matiz varen indenfor byskiltet. Står menuen på motorvejspendling, er den derimod utilstrækkelig med stort U.

Kabineoplivelsen er i overskrifter trist som en regnvåd efterårsformiddag. På genbrugspladsen. Plasten er grå og sort i uens nuancer, og har man ikke lagt en ekstra tusindkrone for radioen, er der kun vind- og dækstøj at fornøje sig med. Funktionelt fejler den dog ikke noget. Adgangsforholdene er fine, udsynet i orden og sidekomforten acceptabel.

Mere bil for pengene

Hos Fiat skal de have 19.995 kroner mere for mindste Panda end Chevrolet tager for Matiz. For de penge får du en italiensk bil bygget i Polen og med en flot kvalitetshistorie. Motoren er på 60 hestekræfter og opleves markant stærkere end i Matiz. Panda klarer også turen fra 0-100 på 14 sekunder, hvilket er 4,2 sekunder hurtigere end Matiz. Og de ekstra kræfter koster ikke ved tankstanderen, for Panda præsterer samme 20 kilometer på en liter benzin som Matiz.

Panda er fra naturens hånd hårdere affjedret end Matiz, og med ESC som standard, er der også længere til risikofyldte unoder ved frisk kørsel. Den er dog ingen sportsvogn, men i klassen for økonomiske minier til omkring 100.000 kroner kører den i cirkler om de fleste.

Kabinen er en velkommen overraskelse efter den triste Matiz. Plasten er af en langt højere og lækrere kvalitet, og designet fremstår som en helhed i stedet for en serie usammenhængene kurver. Udstyrsmæssigt danser bilerne næsten lige op, men med seks airbags er den to bedre end Matiz på sikkerhedsfronten.

Design og stil er en luksus der ikke så ofte er undt købere af billige biler. Målet er at komme økonomisk og problemfrit fra A til B – et behov både Matiz og Panda opfylder. Men hvor Matiz ser ud som om den er tegnet af en blind med en førerhund blottet for æstetisk sans – sådan sat lidt på spidsen, så virker Panda som en visuel helhed, og den beviser, at bare fordi det er billigt behøver det ikke være kikset.


Umulig at slå på økonomi

Med Chevrolets skarpe forsikringstilbud på 2800 om året for kasko og ansvar for alle over 22 år, er Matiz umulig at slå på økonomien. Det bliver ikke billigere at køre og købe ny bil. Men kører du mere end 6-7.000 kilometer om året og har tiltænkt bilen andet end rollen som bil nummer to i husholdningen, så nærmer Matiz sig en overmatchning. Her kan Panda stadigvæk gøre sig, selvom motorvejspendling bør sende købere en klasse op, da ingen af bilerne er en fornøjelse ved 130 km/t.

Man må tage hatten af for Chevrolet. Det er decideret fremragende at de skærper konkurrencen på pris med så billig en bil som Matiz. Og man må kaste sig i næsegrus beundring for deres fødder over det faktum, at bilen faktisk fungerer og kan transportere 4 voksne omkring uden nævneværdige problemer. Og at den vil blive ved med at gøre det også om fire år – hvis modellens fornuftige historie kan bruges fremadrettet.

Men er Panda 20.000 mere værd. Svaret er ja. Den slår Matiz i samtlige discipliner, og med mindre man altid har drømt om en ny Chevrolet, så vil de fleste være bedst tjent med Pandaen.