Aldrig før har der været flere muligheder for at importere drømmebilen og smække danske nummerplader på den, men der er flere faldgruber, du skal passe på

Forestil dig, at du efter mange afteners søgen på internettet har fundet den brugte Mercedes, du altid har drømt om, til en skarp pris i Sydtyskland. Du har lyst til at sætte dig i det første fly til München og hente bilen hjem med det samme, men det store spørgsmål er, hvor meget det kommer til at koste i registreringsafgift at få danske nummerplader på bilen.

Tidligere var der ikke andet at gøre end at gå til Skat for at gøre drømmen til virkelighed. Det var ofte forbundet med flere måneders ventetid, og da en forhåndsvurdering ikke er noget, Skat ulejliger sig med, gav det også stor usikkerhed om, hvad den endelige pris på bilen ville blive.

Sådan er det stadigvæk, hvis man vel at mærke følger anbefalingen fra FDM og benytter Skat. For nogle år siden opstod der dog et alternativ, da Skat begyndte at give private virksomheder lov til at vurdere afgift og tage imod betaling på Skats vegne. I branchesprog bliver disse virksomheder kaldt selvanmeldere. Den status havde ikke mindre end 1.076 danske virksomheder pr. 1. februar 2017, og heraf er en stor del bilforhandlere. Men også leasingselskaber og virksomheder, der beskæftiger sig med eksport og import af køretøjer til og fra udlandet, kan blive registreret som selvanmeldere.

Svært at være sikker

Før man kører drømmebilen til enten Skat eller en selvanmelder for at betale afgift og få danske nummerplader på, er der dog en række faldgruber ved begge måder, som er værd at holde sig for øje. Selvom ventetiden kan være svær, når først drømmebilen holder hjemme i indkørslen, anbefaler FDM at gå til Skat, fordi risikoen for at blive taget ved næsen her er mindst.

Det hænger sammen med, at det i praksis er svært for en forbruger at vide sig sikker på, at en selvanmelder rent faktisk er registreret hos Skat efter den definition, der står i registrerings- afgiftsloven.

»Alle virksomheder kan i princippet kalde sig for selvanmeldere og modtage penge, som de betragter som afgift, og så bare lade være med at betale pengene videre til Skat. Så vi synes, det burde være muligt at slå en virksomhed op for at sikre, at den har sådan en aftale med Skat, men det kan man ikke,« siger Casper Schad, advokat hos FDM.

Skat bekræfter over for Berlingske, at det ikke er muligt at tjekke, hvorvidt en selvanmelder er registreret.

Skat gør dog også opmærksom på, at i det øjeblik ejeren af en importeret bil også står anført som ejer af bilen på den midlertidige danske registreringsattest, er anmeldelsen af afgift til Skat sket, hvormed forbrugeren kan vide sig sikker.

Hos FDM mener Casper Schad dog ikke, at der ligger nogen sikkerhed i at have ejerens navn på en registreringsattest.

Med udgangspunkt i et konkret eksempel – en nu lukket forhandler på Amager – forklarer han, at en bilforhandler sagtens kan sælge brugte biler, som forhandleren selv har importeret og indregistreret i køberens navn, uden at bilforhandleren er selvanmelder.

I sagen fra Amager havde forhandleren forfalsket de udenlandske kvitteringer på bilerne, som Skat brugte til at beregne afgiften ud fra, og da forhandleren ikke selv kunne betale efterregningen på et tocifret millionbeløb, måtte kunderne punge ud.

Dog kun fordi Skat antog, at kunderne var i ond tro, eftersom de købte bilerne til langt under markedsprisen i Danmark.

Umuligt at gennemskue

En anden risiko ved at bruge en selvanmelder er, at Skat efterfølgende kan ændre selvanmelderens vurdering af afgiften. Ifølge Skat er det dog selvanmelderen, som hæfter for betalingen af afgift, og dermed er det også selvanmelderen, der skal betale, hvis Skat ved en stikprøvekontrol vurderer, at afgiften er sat for lavt.

Skat gør dog opmærksom på, at der kan være indgået aftaler mellem selvanmelderen og ejeren af en importeret bil, som betyder, at forbrugeren alligevel risikerer en efterregning.

»Der skal man som forbruger være opmærksom,« siger Casper Schad og forklarer, at der ikke må stå noget i kontrakten med selvanmelderen, som afviger fra lovens udgangspunkt om, at det er den registrerede virksomhed, som hæfter for afgiften.

Ved at gå direkte til Skat slipper man selvsagt for at være i tvivl om, hvorvidt instansen er registreret. Desuden slipper man for uvisheden om, hvor meget af den vurderede afgift selvanmelderen rent faktisk betaler videre til Skat.

For en selvanmelder kan i teorien fortælle kunden, at afgiften bliver på f.eks. 60.000 kr., og så kun melde 50.000 til Skat, og stoppe de sidste 10.000 kr. i kaffekassen.

»Vi får jævnligt henvendelser fra medlemmer, som har mistanke om, at de har betalt mere i afgift, end selvanmelderen har betalt videre til Skat,« siger Casper Schad og peger på, at det ikke er muligt at få indsigt i, hvor meget afgift der i sidste ende er betalt på bilen.

Ifølge Skat er selvanmelderens betaling til Skat da også et mellemværende mellem netop selvanmelderen og Skat, som forbrugeren ikke har indsigt i. På samme måde, som en kunde i en kiosk ikke har mulighed for at tjekke, hvorvidt kiosken betaler moms af de varer, den sælger. Skat understreger over for Berlingske, at spørgsmålet ikke er relevant for, hvorvidt en forbruger kan komme til at hæfte for betalingen af afgift. Dernæst er der spørgsmålet om, hvor meget det er rimeligt at betale i afgift.

Hos nogle selvanmeldere er det muligt at betale sig til en bindende forhåndsvurdering, så man kender prisen på bundlinjen, inden man sætter sig i flyet til München.

Til gengæld er der ikke nogen mulighed for at klage, hvis man efterfølgende bliver overbevist om, at der er betalt for meget i afgift.

Hos Skat er det ikke muligt at få en forhåndsvurdering, så ved at gå gennem Skat er den samlede pris for drømmebilen med danske nummerplader en joker, indtil Skat har vurderet bilen.

Selvom ventetiden ofte er lang hos Skat, bærer Skats vurderinger ifølge FDM ofte præg af, at de er truffet bag et skrivebord i lidt for højt tempo.

»Ved brugte biler er der et stort element af skøn, og vi undrer os nogle gange over, hvordan Skat når frem til sine vurderinger,« siger Casper Schad.

Vælger man alligevel Skat, er der dog mulighed for at klage over Skats afgørelse til Motorankenævnet, hvis man er utilfreds.

Det giver mulighed for at få en ny vurdering, som Skat retter ind efter, og ifølge Casper Schad er Motorankenævnets vurderinger som regel saglige og velfunderede.

»Problemet med Motorankenævnet er, at de har en ufattelig lang sagsbehandlingstid. Ofte tager det et år eller mere, men vi er sjældent uenige i nævnets afgørelser,« siger han og tilføjer, at forbrugerne får medhold i deres sag hos Motorankenævnet i omtrent halvdelen af alle tilfælde.

Imens Skats skæve vurderinger ofte ender i Motorankenævnet, hænder det da også, at Skat sætter en vurdering for lavt, hvilket kommer bilejeren til gavn.

»Det sker i enkelte tilfælde, men det hører vi ikke så meget om,« siger Casper Schad.