Folk rejser med glæde til Polen for at få ordnet tænder, til Tyskland for at købe dåseøl og til Sverige for at få fingrene i billig ’godis’. Om det kan betale sig i ovennævnte tilfælde skal vi lade være usagt. Men at det skulle være billigere at få sin vogn repareret eller serviceret i udlandet, lader til at være en myte uden hold i virkeligheden.

Ny overraskende undersøgelse viser, at Danmark er billigst, når det kommer til reparationer og service på biler.

Opret abonnement på PLUS og læs om den overraskende undersøgelse. Se hvilke reparationsområder det bedst kan betale sig at blive i Danmark, og få overblikket over de forskellige prisniveauer.

Modtag det ugentlige nyhedsbrev fra BT PLUS her.


Folk rejser med glæde til Polen for at få ordnet tænder, til Tyskland for at købe dåseøl og til Sverige for at få fingrene i billig ’godis’. Om det kan betale sig i ovennævnte tilfælde skal vi lade være usagt. Men at det skulle være billigere at få sin vogn repareret eller serviceret i udlandet, lader til at være en myte uden hold i virkeligheden.

En undersøgelse gennemført blandt 81.528 gennemførte værkstedsjob viser overraskende, at Danmark er det billigste land at få ordnet bilen i.

Undersøgelsen er foretaget af værkstedsportalen Autobutler.dk, der indhenter tilbud på vegne af kunderne i både Danmark, Sverige og Tyskland. De har sammenlignet priserne på de ti mest søgte opgaver til bilen, og kun på to af de ti var prisen højest i Danmark.

Forklaringen ligger ikke lige for, men Peter Zigler, der er medstifter af Autobutler, har følgende forklaring på, hvorfor danskerne tror, det er billigere at få ordnet deres bil i udlandet.

»Det kan være dyrt at få bilen på værksted, men når så mange tror, det er dyrere i Danmark, så skyldes det først og fremmest, at alt for mange bruger de dyre mærkeværksteder fremfor at sende opgaven ud i et åbent udbud, hvor alle værksteder kan byde på opgaven,« siger han.

Det er her, Autobutler leverer deres service, så selvfølgelig skal han sige sådan. Men han har en pointe. For hvorfor få skiftet forrude eller dæk på et dyrt autoriseret værksted, når der findes specialværksteder, der ikke laver andet og dermed er mindst lige så dygtige som de autoriserede. På mere komplicerede opgaver er billedet mere mudret. Men ser vi på de ti opgaver, som Autobutler har undersøgt, og oftest indhenter tilbud på, er der ikke tale om mærkespecifik raketvidenskab. Læg dertil, at langt de fleste af os kører i biler, hvor garantien er udløbet, så valget af værksted spiller ikke nødvendigvis samme rolle.

En anden forklaring kan være, at det danske marked for uafhængige værkstedskæder er mere udbredt end i vores nabolande. Biler er dyrere i Danmark, og derfor kører de længere og skal dermed repareres og holdes kørende over en længere årrække, og det er de færreste, der kører en 12 år gammel Ford Mondeo på et autoriseret værksted. I Tyskland og Sverige er bilparkerne nyere, og de autoriserede værkstedskæder står stærkere, og det holder priserne oppe.

Spar hundredvis af kroner

Der varierer, hvor stor besparelsen er på de ti opgaver, men tager vi et almindeligt simpelt syv-polet anhængertræk, sparer du over en plovmand ved at få det eftermonteret i Danmark i forhold til Tyskland og små 900 kr. i forhold til Sverige. På en opgave der koster 4.733 kr. i Danmark. Det er en besparelse på over ti pct. Læg dertil færgebilletter og brændstof til udlandsturen, og du skal have relativt meget lösgodis eller dåseøl med hjem for at retfærdiggøre den ekspedition.

Insisterer man på at drage udenlands og forklare, hvad der er i vejen med dit styretøj på tysk eller svensk, så er det kun på netop styretøjet eller dæk, det kan betale sig. Dækreparationer er klart billigst i Tyskland, mens svenskerne lader til at have styr på styretøjsreparationer.

Insisterer man på at tage udenlands, så er gennemsnittet på de ti reparationer lavere i Sverige end i Tyskland. Du kan se alle priserne på de ti reparationer i skemaet her på siden.

Det er vigtigt at understrege, at der her er tale om gennemsnitspriser. Selvom Danmark er markant billigere end Tyskland på koblingsreparationer, så kan det godt være, at det er billigere på netop din syv år gamle Volkswagen Passat i Tyskland. Så man skal altid indhente tilbud, inden man booker en værkstedstid. Det kan også være meget mærke-afhængigt, og undersøgelsen er foretaget på tværs af alle bilmærker.

 

--- OOO --- OOO --- OOO ---

SERVICE-PRISER

 

 

DANMARK BILLIGST: Anhængertræk

  • I Danmark koster et anhængertræk kun 4.733 kr. i gennemsnit, mens prisen i både Sverige og Tyskland er markant højere.

 

 

DANMARK BILLIGST: Motorreparation

  • Den gennemsnitlige motorreparation koster 5.701 kr. i Danmark og 7.834 kr. i Tyskland.

 

 

DANMARK BILLIGST: Koblingreparation

  • På koblingreparation vinder Danmark også på pris og er næsten 1.800 kr. billigere end Tyskland.

 

 

 

DANMARK DYREST: Dæk

  • På dæk er Danmark dyrest med 2.723 kr. I Tyskland er prisen 1.574 kr.