Vi går både mikro- og minibilerne efter i sømmene for at finde ud af, hvor du reelt får mest plads blandt småbilerne. Der er meget plads i en stor bil, og lidt i en lille bil, men når bilklasserne nærmer sig hinanden, så bliver billedet mere mudret. Især hvis man køber biler blandt markedets mindste. Derfor har vi kigget nærmere på de reelle pladsforhold blandt småbilerne.

For i takt med at bilmodellerne vokser mellem modelskift, udviskes grænserne mellem de forskellige bilklasser. Det gælder især i de mindste klasser kaldet mikro og mini – blandt fagfolk benævnt segment A og B biler. Derfor må en ældre minimodel som f.eks. Nissan Micra i dag reelt redefineres fra mini til mikro. Men kun kort tid endnu. En ny og væsentligt større Micra er på trapperne.

LOG IND PÅ BT PLUS og læs hele artiklen om rummeligheden i de små biler. Se også oversigten over hvor meget plads, du reelt får for pengene.


Vi går både mikro- og minibilerne efter i sømmene for at finde ud af, hvor du reelt får mest plads blandt småbilerne. Der er meget plads i en stor bil, og lidt i en lille bil, men når bilklasserne nærmer sig hinanden, så bliver billedet mere mudret. Især hvis man køber biler blandt markedets mindste. Derfor har vi kigget nærmere på de reelle pladsforhold blandt småbilerne.

For i takt med at bilmodellerne vokser mellem modelskift, udviskes grænserne mellem de forskellige bilklasser. Det gælder især i de mindste klasser kaldet mikro og mini – blandt fagfolk benævnt segment A og B biler. Derfor må en ældre minimodel som f.eks. Nissan Micra i dag reelt redefineres fra mini til mikro. Men kun kort tid endnu. En ny og væsentligt større Micra er på trapperne.

Udviklingen gør det svært af afgøre, hvad der er en stor mikro eller en lille mini. Bilernes længde dur ikke til klasseinddeling. Et par voluminøse kofangere lægger en god luns til dette mål, uden at det medfører mere plads i bilen. Derfor opleves f.eks. den faceliftede Mitsubishi Space Star ikke større end den udgående model. De grundlæggende mål i kabinen er nemlig uændrede. Mitsubishis påstand om, at Space Star er en minibil, kan i høj grad diskuteres.

For at få et reelt billede af pladsen skal vi kigge på akselafstanden. Bilernes kabiner er som bekendt placeret mellem de fire hjul, og derfor er akselafstanden og sporvidden bedre mål til klasseinddeling. Multipliceres den gennemsnitslige sporvidde (for og bag kan variere) med akselafstanden, fremkommer det flademål, som fører og passagerer har at boltre sig på. Dog fratrukket plads til skærmkasser, paneler osv.

Twingo og Hyundai i20

1) Selv om Renault Twingo og Smart ForFour har mest plads mellem hjulene i sammenligning med andre mikrobiler, sluges pladsen af hækmotorkonceptet. Alle undtagen Fiat 500 har mere bagageplads. 2) Koreanerne stormer frem, også i miniklassen. Hyundai i20 byder på mest plads mellem de fire hjul. 3) Mitsubishi kalder sin Space Star for en minibil. Men på alle afgørende mål er den mindre end de største mikrobiler. Foto: Henrik Dreboldt
1) Selv om Renault Twingo og Smart ForFour har mest plads mellem hjulene i sammenligning med andre mikrobiler, sluges pladsen af hækmotorkonceptet. Alle undtagen Fiat 500 har mere bagageplads. 2) Koreanerne stormer frem, også i miniklassen. Hyundai i20 byder på mest plads mellem de fire hjul. 3) Mitsubishi kalder sin Space Star for en minibil. Men på alle afgørende mål er den mindre end de største mikrobiler. Foto: Henrik Dreboldt
Vis mere

I mikroklassen varierer pladsen mellem hjulene fra 3,61 kvadratmeter for Renault Twingo/Smart ForFour til 2,71 kvadratmeter for den topersoners Smart Fortwo. Mindste firesædede mikro målt efter plads mellem de fire hjul er Fiat 500 med 3,24 kvadratmeter. Sammen med Opel Adam – ligeledes en såkaldt livsstilsbil – tilbyder den retro-inspirerede italiener også mindst bagageplads. Disse biler er designet til at være smarte i stedet for rummelige.

Mitsubishi kalder deres Space Star for en minibil. Men på alle afgørende mål er den mindre end de største mikrobiler. Foto: Henrik Dreboldt
Mitsubishi kalder deres Space Star for en minibil. Men på alle afgørende mål er den mindre end de største mikrobiler. Foto: Henrik Dreboldt
Vis mere

Hvor tæt mikrobilerne er kommet på klassen over (minibilerne), fremgår af en sammenligning med f.eks. Fiat Punto, der med en længde på 407 cm engang var blandt de største minibiler. I dag er Puntoens flade mellem de fire hjul kun marginalt større end de største mikrobilers. I minibilsklassen er det Hyundai i20, der tager prisen som bilen med det største kabineflademål.

Koreanerne stormer frem også i miniklassen. Hyundai i20 byder på mest plads mellem de fire hjul. Foto: Henrik Dreboldt
Koreanerne stormer frem også i miniklassen. Hyundai i20 byder på mest plads mellem de fire hjul. Foto: Henrik Dreboldt
Vis mere

Prøv bilen inden du køber

Med Twingos hækmotordesign tager den prisen som mikroklassens mest rummelige målt på kabineareal. Men det er ikke nødvendigvis det samme, som at den er markedets mest rummelige mikro. Her spiller karrosseriets højde nemlig også ind. Derfor opleves f.eks. Fiat Panda som en ganske rummelig mikro, selv om den står på nøjagtigt samme diminutive platform som den meget lidt rummelige Fiat 500. Panda er nemlig kasseformet, mens Fiat 500 har langt rundere hjørner. Også Skoda Fabia, der opleves som en meget rummelig minibil, ligger langt nede i rækkerne, for så vidt angår plads mellem hjulene. Til gengæld har denne bil stor højde og udhæng bag bagakslen.

Konklusionen er, at du stadigvæk bliver nødt til at køre ned til forhandleren og plante ungerne på bagsædet, for at se om de reelt kan være der. Men hvis du kigger i skemaet, så får du alligevel et godt billede af, hvilke biler der er de største, og hvilke der er de mindst rummelige i både mikro- og minibilsklassen.

I skemaet ses en lang række mikro- og minibiler ranglistet efter det vigtige kabineareal/sporvidde gange akselafstand. Alle er 2016-modeller, da vi ikke har de relevante data på 2017-modellerne endnu.

Træk i stedet for bagageplads

Næsten alle ejere af små biler oplever jævnligt mangel på bagageplads. Løsningen kan være en anhænger.

Anhængertræk er tilladt for de fleste minibiler, men ikke alle. F.eks. er visse Ford Fiesta-modeller ikke godkendt til træk. Det samme gælder hybridbilerne.

Kun to mikrobiler er godkendt til træk. Den ene er Fiat Panda, der må trække 800/400 kg, alt efter om der er bremser på traileren eller ej. Den anden undtagelse er Suzuki Celerio, der er godtkendt til at trække 400 kg, uanset om der er bremser på eller ej. Derimod er den marginalt større Suzuki Splash ikke godkendt til træk.

Er behovet for mere bagageplads påtrængende, er en såkaldt cykelkrog en mulighed. Også for de biler, der ikke må monteres med et rigtigt anhængertræk. Cykelkrogen kan monteres på alle biler og fås hos bl.a. Dansk Anhængertræk i Kolding.

På krogen, der i realiteten er et anhængertræk af mere spinkel konstruktion, kan man, som betegnelsen indikerer, montere et cykelstativ. Typisk til tre-fire cykler, afhængig af hvad krogen er godkendt til at bære.

Men man kan også montere en såkaldt bagagekasse, der kan klappes tilbage, når bilens bagklap skal åbnes. En sådan kasse medfører ikke ekstra luftmodstand og forbrug som f.eks. en tagboks, og den fordobler i et snuptag mikrobilens bagagekapacitet.