Det er sund fornuft at blive fortrolig med de farlige situationer og så er det sjovt at træne køreteknik.

Med god uddannelse og træning stiger din chance for at komme igennem trafikkens farlige situationer betragteligt.

At uddannelse og øvelse er sjovt, mens det står på, samt gør efterfølgende køreture til langt mere fascinerende oplevelser, gør efteruddannelsen til et hit.

Vi bliver først bedre trafikanter, når vi erkender at vi alle laver fejl. Det hjælper ikke meget på hjernerystelsen, at sige: "Det var ikke min skyld". Det bliver hovedpinen ikke mindre af.

En lang motorcykelkarriere uden hovedpine klares nemmest ved at være så dygtig, at uforudsete situationer kan håndteres, og så desuden at køre defensivt i trafikken.

For de hurtige
Regulære banedage er til den, der vil køre rigtigt hurtigt. Der kommer alt fra normale maskiner med nummerplader, til regulære racere med sponsormærker monteret.

På disse må der oftest overhales, og der køres ofte rigtigt hurtigt. Der er mange udbydere af banedage, som specielt danske licens-racerkørere nyder godt af.

Banedage bør vælges af indehavere af racere eller af personer, der konstant har en kløe i højrehånden. Det er bedre at race af på en lukket bane end i offentlig trafik.

Til dem, der ønsker sikkerhedstekniske manøvre eller ønsker belæring om grundlæggende teori, er banedagene ikke egnede.