Lyt til artiklen

Vil du lytte til artiklen?

Køb et Digital Plus-abonnement og lyt med det samme.

Vil du lytte til artiklen?

Køb et Digital Plus-abonnement og lyt med det samme.

Er der noget der pynter på en ny bil, så er det fire flotte alufælge. Det giver bilen karakter og det forbedrer køregenskaberne.

Men det er ikke lige meget, hvilke fælge du sætter på bilen.

Fælge udgør sammen med dæk det eneste forbindelsesled mellem bilens passagerer og asfalten, og de skal således kunne bære de store påvirkninger fra opbremsning og acceleration, fra kurvekørsel og fra et ofte meget ujævnt underlag.

Belastningsevnen skal kunne dokumenteres ved en godkendelse fra et officielt test-institut. Det kan f.eks. være tyske TÜV.

Forbrugeren skal derfor med god ret kunne gå ud fra, at de fælge, han eller hun køber, har en kvalitet, der gør dem sikre at køre på.

Men sådan er virkeligheden ikke.

Betaler gerne merpris
- Mange fælgforhandlere er enten ikke vidende om denne problemstilling eller også vælger de at negligere den, da de enten aldrig har oplevet, at der kunne være et problem, eller vurderer, at de nok nemmere får handlen i hus, hvis de tilbyder en billig pris.

- Min påstand er, at forbrugeren vil være villig til at betale den forholdsvis beskedne merpris for kvalitetsvaren, hvis han er vidende om forskellene, siger Jacob Arnes, Rally Centret i Næstved, en af Danmarks største og ældste fælgspecialister.

Mange prisbillige fælge, som f.eks. er kopier af originale fælge eller er af asiatisk oprindelse, har ikke de nødvendige godkendelser.

Og de vil derfor ikke være lovlige at sælge og anvende i Tyskland og Italien. Senest har Italien også indført krav til kontering af dæk og fælge.

Det betyder, at to af de vigtigste feriemål for danskere på bilferie har krav, der kan gøre det dyrt at køre med hjul (såvel dæk som fælge), der ikke lever op til sikkerhedsstandarderne.

- Dette skal ikke forstås som et postulat om, at disse billige fælge er farlige at køre på, men som en konstatering af, at de pågældende producenter og deres repræsentanter i Danmark ikke har fundet det nødvendigt at kunne dokumentere, at deres fælge er sikre at køre på. Og det kan vi jo så hver især drage vore konklusioner af, siger Jacob Arnes.

Dansk godkendelse ikke nok
Montering af ikke godkendte fælge kan føre til kørselsforbud i f.eks. Tyskland. Bliver man af en eller anden grund standset af det tyske politi eller impliceret i et uheld, hvor politiet bliver indblandet, kan det føre til et umiddelbart kørselsforbud.

Altså kan du ikke bruge de danske synsmyndigheders erklæring om, at alt er i orden, hvis monteringen ser rimelig ud, og fælgene holder sig indenfor skærmkanterne, til ret meget.

Dækkene er naturligvis også en vigtig faktor. Men her har man lidt bedre fat fra myndighedernes side, idet der kræves en klar mærkning med load index dækkets bæreevne.

Andre læser også