Har du dæk stående klar til vintervejret, eller skal du nå at bestille nye, inden frosten fæstner sig? Læs med her, hvad du skal være særligt opmærksom på.

Når nattefrosten sætter ind, er det tid til at skifte sommerdækkene ud.

I løbet af oktober bør man tjekke, om man har egnede vinterdæk stående køreklar, eller om man skal bestille nye, siger bilteknisk redaktør på FDM's medlemsblad, Motor, Søren W. Rasmussen.

»Vinterdæk adskiller sig fra sommerdæk ved at være egnet til lavere temperaturer og til at få vejgreb, være mere fleksible og kunne bremse bedre, selv om der ligger vinterføre på vejen.

»Få dem sat på bilen, og vær klar inden den 1. november. Det værste er at vente til den første dag med sne og frost,« siger Søren W. Rasmussen.

Har man vinterdæk liggende, skal man først og fremmest tjekke mønsterdybden.

Mindst tilladte mønsterdybde er 1,6 millimeter, men både FDM og mekaniker Jacob Jensen fra Autobutler anbefaler mindst 3 millimeter for at sikre det bedste vejrgreb i vinterens våde og kolde føre.

Også alderen på dækkene har stor betydning, tilføjer Jacob Jensen:

»Lige meget hvor meget mønster der er på, er dækket næsten ubrugeligt, hvis det er over fem-seks år gammelt. Det skyldes, at den smørelse, der er indeni dækket fra fabrikantens side, efterhånden forsvinder og tørrer ud,« siger han og fortsætter:

»Det vil sige, at dækket er fuldstændig indtørret, hårdt og stift. Derfor vil det ikke virke i meget, meget glat føre, uanset hvor meget mønster, der så ellers måtte være på,« advarer han.

Det er muligt at købe brugte vinterdæk, men hos FDM fraråder man det.

»Man har ikke viden om, hvordan dækkene har levet, for det kan man faktisk ikke altid umiddelbart se udefra. De kan være kørt op over en kantsten og være beskadiget indeni, siger Søren W. Rasmussen.

Der er også forskel på, hvilke vinterdæk man bør køre med, alt efter hvor man bor.

»Hvis man bor i storbyen og kun kører der, så vil man almindelig vis køre på sneryddede veje. Så er det et spørgsmål om, at dækkene kører godt, når der er sjap. Hvis man bor på landet og har en lang indkørsel, som ikke bliver ryddet, så er det et spørgsmål om, at dækkene skal kunne klare sig på sne og is,« siger Søren W. Rasmussen.