Selvom der er blevet bedre, så kører alt for mange bilister stadigt på faretruende nedslidte dæk.

For mange danskere drøner stadig rundt på tyndslidte gamle dæk, som i værste fald kan være livsfarlige både for dem selv og andre.

Ifølge en ny undersøgelse kører hver sjette bilist fortsat med mindre dækmønster, end Rådet for Større Dæksikkerhed anbefaler.

Over 16 procent af danskerne har dæk med en mønsterdybde under 3 mm og dermed så nedslidte, at de især i dårligt vinterføre medfører en betydelig sikkerhedsrisiko. Knap hver femte af de slidte dæk er decideret ulovlige med en mønsterdybde på under 1,6 mm.

Den landsdækkende undersøgelse er foretaget af dækkæden Euromaster på 10.492 biler.

Selv om tallet er højt, er der tale om en forbedring i forhold til en måling sidste år, hvor 24 procent kørte på dæk med mindre end 3 mm mønster tilbage.

- Samtidig kørte dobbelt så mange sidste år på direkte ulovlige dæk, så alt i alt har den megen fokus på emnet ført til fremskridt, siger Carsten Kure fra Euromaster Danmark.

Skiftet fra sommerdæk til vinterdæk er et oplagt tidspunkt at tjekke mønstret på de gamle dæk. Ifølge Rådet for Sikker Trafik bør man skifte til vinterdæk, hvis man ikke kan lade bilen stå og komme frem på andre måder, når der er glat vinterføre.

Også Rådet for Større Dæksikkerhed anbefaler, at man kører på rigtige vinterdæk, der ikke er slidt længere ned end 3 mm.

- Vinterdæk er fremstillet af blødere gummi end sommerdæk. Dermed kan de bedre stå fast på vejbanen ved lave temperaturer. Derudover har vinterdæk flere lameller og en særlig mønsterudformning, så de fortrænger vand og sne bedre end sommerdæk, forklarer Volker Nitz fra Rådet.

Han anbefaler et skift til vinterdæk, når temperaturen risikerer at falde til under 7 grader eller som tommelfingerregel omkring efterårsferien.

Rådet for Større Dæksikkerhed består af repræsentanter fra Dækimportør-Foreningen, FDM, Teknologisk Institut, Rigspolitiet, Fabrikantforeningen for Regummierede Dæk og Dæk Specialisternes Landsforening.

/ritzau/