Hver femte kører med vinterdæk hele sommeren. Jyderne er marginalt bedre end sjællænderne. Det er både spild af penge og gambling med sikkerheden, når man ikke får skiftet sutterne.

Vi ved det alle sammen: Når vi nærmer os slutningen af september, begynder det at være tid til at skifte til vinterdæk. For vi kender de potentielle konsekvenser, hvis vi ikke gør det. Så risikerer vi, at det er glat, og pludselig skal vi undvige, men bilen reagerer ikke på, at man drejer på rattet, fordi dækkene ikke kan få fat i underlaget. Og så …

Men det er langtfra alle, som tænker over, hvilke konsekvenser der er, når vi går den anden vej – fra vinterdæk til sommerdæk.

LOG IND PÅ BT PLUS og læs hele artiklen om, hvorfor dækskiftet er så vigtigt - og få også adgang til test af sommerdæk, en guide til bilferien og meget andet.


Hver femte kører med vinterdæk hele sommeren. Jyderne er marginalt bedre end sjællænderne. Det er både spild af penge og gambling med sikkerheden, når man ikke får skiftet sutterne.

Vi ved det alle sammen: Når vi nærmer os slutningen af september, begynder det at være tid til at skifte til vinterdæk. For vi kender de potentielle konsekvenser, hvis vi ikke gør det.

Så risikerer vi, at det er glat, og pludselig skal vi undvige, men bilen reagerer ikke på, at man drejer på rattet, fordi dækkene ikke kan få fat i underlaget. Og så …

Men det er langtfra alle, som tænker over, hvilke konsekvenser der er, når vi går den anden vej – fra vinterdæk til sommerdæk.

»Både sikkerhed og økonomi lider, når man kører på vinterdæk om sommeren, for så er dækkene alvorligt slidte, når næste vinter kommer, og det kan være farligt,« siger Kenneth Saust, formand i Dækimportørforeningen.

Sjælland sjusker

I sidste uge blev der gennemført et stort tjek af 4.616 personbiler 26 forskellige steder i Danmark. Optællingen konkluderer, at 18 pct. af personbilsvognparken stadig kører på vinterdæk. Værst var det på Sjælland, hvor 19 pct. stadig havde de forkerte dæk til årstiden, hvorimod status i Jylland var på samme niveau som sidste års tælling, nemlig 17 pct. Dog stod det ikke så godt til omkring Sønderborg, hvor hele 29 pct. ikke havde fået sommerdæk på bilen – det er dansk bundrekord. Også byerne Randers, Aarhus, Hvidovre, Taastrup, Hundige og Slagelse lå under landsgennemsnittet.

Alle de bilister står med et problem, når temperaturerne bliver høje og ofte runder de 20 grader i sommertiden: Vinterdæk er udviklet til koldt vejr, og derfor forringes både bilens stabilitet, bremseevne og evnen til at modstå akvaplaning, når vinterdækkene bruges på sommervarme veje.

»Mit bedste råd til bilisterne er at skifte til sommerdæk nu – det er ikke for sent. Det gavner både sikkerheden og pengepungen. Den kendte tommelfingerregel om vinterdæk til vinteren og sommerdæk til sommeren gælder stadig,« fastslår Kenneth Saust.

Artiklen fortsætter under billedet

Et landsdækkende dæk-tjek viser, at danske bilister ikke altid er gode til at skifte fra vinter- til sommerdæk. Er du en af de godt 400.000 danske personbilsejere, som spilder godt vinterdækgummi i sommervarmen? Så bør du bruge nogle minutter på at læse, hvorfor det er en rigtig god idé at parkere vinterdækkene i garagen og skifte til sommerdæk. Der er penge at hente på flere fronter.
Et landsdækkende dæk-tjek viser, at danske bilister ikke altid er gode til at skifte fra vinter- til sommerdæk. Er du en af de godt 400.000 danske personbilsejere, som spilder godt vinterdækgummi i sommervarmen? Så bør du bruge nogle minutter på at læse, hvorfor det er en rigtig god idé at parkere vinterdækkene i garagen og skifte til sommerdæk. Der er penge at hente på flere fronter.
Vis mere

For mange på vinterdæk

En nyligt gennemført telefonundersøgelse viser, at manglende viden om dækvalg kan være kendetegnende for mange bilister. Her svarer nemlig kun seks procent ud af 1.004 bilister, at de stadig kører med vinterdæk, og yderligere to pct. erkender, at de ikke ved, hvad der sidder på bilen. De faktiske tal viser desværre en væsentlig større andel af biler på forkerte dæk.

Undersøgelser har også vist, at manglende bevidsthed om korrekt lufttryk i dækkene er generelt udbredt blandt de danske bilister. Med en kombination af forkerte dæk og for lidt luft går det både ud over sikkerhed og økonomi. Dækkene slides hurtigere, brændstofforbruget forøges, og vinterdækkets levetid forkortes endvidere med cirka 10 %, når man kører med dem på i den varme årstid. Ifølge ’dæktællerne’ er det overvejende de små biler samt ældre biler, der kører på de forkerte dæk til årstiden.

»Hvis det er for at spare penge, så er det et dårligt sted at spare,« siger direktør Volker Nitz fra Dækbranchen Danmark og fortsætter:

»At køre med vinterdæk om sommeren er en sikkerhedsmæssigt dårlig disposition, og økonomisk er det heller ikke rentabelt på lang sigt, så det er kun sund fornuft at skifte dæk efter årstiderne.«