• Overhold fartgrænserne. Fart koster dyre dråber. Jo hurtigere du kører, jo mere skal motoren arbejde.
  • Luk vinduet. Med vinduet åbnet stiger vindturbulensen omkring bilen, og den skal bruge flere kræfter på at skære sig igennem vindmodstanden, og det koster kræfter.
  • Afmonter udstyr. Spoilere, tagbøjler, tagboks, cykelstativ og campingspejle, det hæver altsammen bilens vindmodstand, og det betyder mere arbejde til motoren.
  • Dæktryk. Sørg for at have korrekt dæktryk, er det bare en halv millibar for lavt, yder dækkene en markant højere rullemodstand, og det koster kræfter - akkurat som på din cykel.
  • Skift gear. Jo hurtigere du skifter op, jo bedre. Omdrejningstallene er individuelle for bil til bil, men så snart den kan trække det næste gear, bør du skifte op.
  • Tænk frem. Hvis lyset længere fremme har været grønt længe, så slip speederen og forvent det skifter til rødt, i stedet for at race frem og så bremse ned. Det samme gælder ved fodgængerfeltet og overhalinger. Forsøg at forudsige situationerne, og lad være med at ræse frem i situationer, hvor du givetvis tvinges til at bremse ned bagefter.
  • Sluk motoren. Mange nye biler har automatiske start/stop systemer, der slår fra, når du holder stille og venter på en jernbanebom eller lignende. Men er din bil af ældre dato, kan det altid betale sig at slukke motoren, hvis ventettiden formodes at nærme sig de 30 sekunder.
  • Undgå kold motor. Koldstarter koster og en eftermonteret motorvarmer sikre, at motoren er tæt på optimal driftstemperatur, allerede når bilen forlader carporten.
  • Sænk vægten. Tøm bagagerummet for unødig vægt som cykelstativer, vanddunke eller den sæk til affaldsstationen, du aldrig fik læsset af.
  • Overhold serviceintervaller. En fejlindstillet motor eller andre slidtagedefekter kan have katastrofale følger for dit brændstofforbrug, så sørg for at få bilen serviceret jævnligt.