Elbil. Golf GTE er første VW plug-in hybrid. Baseret på Golf GTI rammer den 100 km/t på 7,6 sekunder, men kan samtidigt køre op til 50 kilometer på ren el. Fascinerende!

Volkswagen lader til at have gennemskuet Tesla. De har indset, at skal man sælge grøn og miljørigtig teknologi i biler, skal det pakkes i følelser og sportslige aspirationer.

De har derfor taget en Golf GTI, skiftet drivlinjen ud med en plug-in hybrid drivlinje, der kombinerer en 150 hestes benzinmotor med en elmotor. Resultatet hedder GTE og stiller til start med 204 hk. GT står for frisk og sportslig, og E'et står for el.

Præstationerne på papiret imponerer. Op til 50 kilometer på ren eldrift, 0-100 km/t på 7,6 sekunder, en topfart på 222 km/t og et forbrug på 22,2 km/l, hvis den køres som benzinhybrid. Prisen imponerer imidlertid allermest. 420.000 kroner kommer den til at koste. Det er små 80.000 kr. mindre end en Golf GTI med DSG-gear. Forklaringen hedder et gedigent afgiftsnedslag.

I virkeligheden burde GTE koste i omegnen af 620.000 kroner. Men det danske afgiftssystem giver 4.000 kroners afgiftsnedslag for hver kilometer, en benzinbil kører over 16 km/l. Golf GTE er opgivet til at køre 66 km/l. Det giver altså 4.000 kr. gange 50 - altså 200.000 kr. Så i stedet for at koste ca. 120.000 kr. mere end Golf GTI og GTD, så koster GTE 80.000 kr. mindre.

At det opgivne forbrug er en kunstig størrelse baseret på en skrivebordsbeslutning om, hvordan hybridbilers brændstoføkonomi udregnes, er i den sammenhæng bare en fordel for danske GolfGT-entusiaster. Udregningen er baseret på, at bilen hovedsageligt kører på el, og den el er ikke regnet ind i forbruget. I den virkelige verden, med halvfladt batteri i GTE-mode, triller Golf GTE op til 22 km/l.

Det er stadigvæk flot og lige så langt, som GTD kan køre på en liter diesel, så det skal jeg ikke kimse ad. Og det er de tal, du som forbruger skal forholde dig til, hvis du ikke konsekvent lader din bil hver aften.
Opladningen foregår med et stik placeret bag VW-logoet i næsen. Her kan det 8 kWh store batteri lades på tre timer og 45 minutter med et almindeligt mormorkabel, der leverer 220V, og på to timer og 15 minutter, hvis man investerer i en ladeboks til væggen i garagen.

Men nok snak. Vi tog imod Volkswagens invitation om at tage til Zürich for at teste bilen, og det kom der denne video ud af.

FAKTABOKS:

Model: Volkswagen Golf GTE

Pris: ca. 420.000 kr.
Mål(L/B/H): 427/180/146 cm
Bagagerum: 272 liter
Motor: R4 turbobenzin på 1.395 cm3 + el-motor
Systemydelse: 204 hk
Samlet moment: 350 Nm
Transmission: 6-trins DSG dobbelt-kobling
0-100 km/t: 7,6 sek.
Tophastighed: 222 km/t
Forbrug: 22,2 km/l ved almindelig
hybridkørsel. 66,6 km/l ifølge EU-cyklus
CO2-udledning: 35 g/km - ifølge
EU-cyklus
Køreklar vægt/last: 1.599/420 kg
Anhænger u/m bremser: 750/1.500 kg
Årlig ejerafgift: 580 kr.