Spar penge, tid og besvær på at få din bil vinterklargjort INDEN vinteren er over os.

Vinteren banker snart på bildørene, og selv om moderne biler kræver mindre og mindre pleje, så er der alligevel en række ting, du bør gøre inden fatter frost og søster slud sætter sine ben på de danske veje.

Vi har set på både de oplagte og oversete vinterklargøringsråd og fået prisoverslag på den vigtigste af alle: Undervognsbehandlingen. Læs her vores 16 punkter, der gør familiebilen i fornem vinterstand...

LOG IND PÅ BT PLUS OG LÆS mere om hvordan du nemt og på egen hånd, kan gøre din bil vinterklar og spare en masse penge. Du får en stor oversigt med forklaringer, som guider dig igennem de vigtigste 15 punkter.

Modtag det ugentlige nyhedsbrev fra BT PLUS her.


Spar penge, tid og besvær på at få din bil vinterklargjort INDEN vinteren er over os.

Vinteren banker snart på bildørene, og selv om moderne biler kræver mindre og mindre pleje, så er der alligevel en række ting, du bør gøre inden fatter frost og søster slud sætter sine ben på de danske veje.

Vi har set på både de oplagte og oversete vinterklargøringsråd og fået prisoverslag på den vigtigste af alle: Undervognsbehandlingen. Læs her vores 16 punkter, der gør familiebilen i fornem vinterstand.

1. Viskerblade

Her er en af vores favoritter. Nye viskerblade er bare en skøn investering. Der er ikke noget bedre end nyt gummi mod ruden. Og der er ikke meget, der er værre end viskerblade, der er stive og ikke kan fjerne vand og sjap fra ruden.

2. Undervogns- behandling

Det er ligegyldigt, hvornår på året en undervognsbehandling foretages, men det er under alle omstændigheder en god idé at få det gjort inden vinter, da salt fra vejene speeder rustprocessen op. Rustbeskyttelse er en tillidssag, og det kan blive for billigt. Alligevel kan der være penge at spare. Autobutler indsamler løbende priser på blandt andet undervognsbehandlinger. Her er nogle priseksempler:


Ford Focus

  • Billigste: 2.695 kr.
  • Dyreste: 4.100 kr.
  • Besparelse: 1.405 kr.
  • Peugeot 107
  • Billigste: 3.170 kr.
  • Dyreste:  3.982 kr.
  • Besparelse: 812 kr.


Autobutler oplyser i øvrigt, at man ikke bør hoppe på de allerbilligste tilbud til under 2.000 kr. Det er simpelthen ikke muligt at tjene penge på så billig en behandling, hvis den skal udføres tilfredsstillende.

Vis mere

 

3. Vinterpakke i bilen

Det virker måske fjollet at tale om, når temperaturen er omkring de ti grader, men der er nogle ting, der er særdeles nyttige, hvis nu du skulle få brug for det, når sneen og frosten kommer.

Gode ting at have i bilen:
Isskraber, refleksvest – en til hver passager, slæbetov – hvis du skal trækkes fri. Ved du, hvor bugseringsøjet er, og hvordan du skruer det fast? Nummeret til autohjælp, så du kan finde det, hvis du får brug for det. Et par handsker og et par tæpper. Startkabler – det er altid om vinteren, batteriet bliver træt. Snekæder, hvis du har et sæt.

4. Opbevaring af sommerdæk

Det er tid til at skifte til vinterdæk, og i den forbindelse skal sommerdækkene vinteropbevares. Dæk er i virkeligheden ikke særligt sarte – især ikke når de sidder på fælge. Sørg bare for, at der er luft nok på, og hold dem fra vand, olie, kemikalier og høj varme. Om de ligger ned eller står op gør ingen forskel. Løse dæk er lidt mere sarte – de opbevares bedst stående og roteres af og til, men de kan også ligge ned, så længe det kun er en vintersæson.

Vis mere

 

5. Dieselolie

Kører du meget lidt i din dieselbil, så bør du enten fylde noget dieseladditiv med frostsikring på eller køre en lang tur og få tanket op, inden det bliver rigtig koldt. Der er nemlig forskel på sommerdiesel og vinterdiesel. Holder du en dag i stærk frost med sommerdiesel, så er motoren ikke glad for at starte.

6. Lakforsegling

En polering og en lakforsegling er naturligvis ikke strengt nødvendig, men for det første beskytter det lakken, og gør at snavs lettere smutter af. Desuden opdager du lettere stenslag, når du går hele bilen over med svamp og klud. Når temperaturen er under ti grader, kan du sagtens stå i solen og polere.

7. Gummilister

Nogle sværger til det, andre hader det. Silikone holder gummiet mørt, men silikone på lakken kan i den grad drille, hvis bilen skal lakeres. Brug en stift, så silikonen kun kommer på gummiet.

 

8. Smøring af hængsler

Smør hængsler og dørstop med fedt. Bider rusten sig først fast her, slides de unødvendigt hurtigt.

9. Aircondition

Med de våde vintre giver det næsten sig selv, at bilens aircondition kommer i brug, og det er godt, da systemet helst skal bruges mindst et par gange om måneden, hvis pakningerne skal holde tæt.

10. Gummimåtter

Vognspecifikke måtter af gummi og med høj kant er en rigtig god idé i vinterhalvåret, så bundmåtten ikke er konstant fugtig af saltholdigt vand. Det kan nemlig danne grobund for rust.

11. Stenslag

Huller i lakken og forruden bør lukkes inden vinteren. Vand, der trænger ind i forruden og fryser, kan let sætte gang i en revne, så ruden skal skiftes. Mange forsikringsselskaber dækker endda reparation af stenslag, så der er ingen grund til at vente. Stenslag i lakken kan let danne grobund for rust – især når vejret er fugtigt, og vejsaltet speeder endda rustprocessen op. Den nemmeste måde at reparere lakskader er at bruge en lakstift med den rette farve, og et godt fif er at bruge en lille hobbypensel frem for den klodsede pensel, der er indbygget i de fleste lakstifter. Er der allerede rust i skaden, så fjernes den først med den lille stålbørste, der følger med lakstiften.

 

12. Kølervæske

Inden vinteren bør kølervæskens frostsikring undersøges. Til det bruges et refraktometer – det kan købes i bilistbutikker. Du kan også lade et værksted undersøge frostsikringen. For hvis vandet i køleanlægget fryser, så venter der en særdeles kostbar reparation.

13. Sprinklervæske

Sommersprinkleren skal ud og den frostsikre slags skal i sprinklertanken nu. En flækket beholder er ikke at spøge med, da den sidder på et sted, der er næsten umuligt at komme til.

14. Motorolie

Hvis din bil snart skal have et olieskift, så gør det gerne inden, det bliver koldt. Motorolien bliver nemlig tykkere med tiden, og tyk olie smører ikke så godt som ny olie.

15. Batteriet

Når batteriet giver op, sker det næsten altid om vinteren. Kulden gør, at batteriets effektive kapacitet falder, og da vi samtidig bruger strømtungt udstyr som sædevarme, elbagrude og tilskudsvarmere i kølesystemet, så vil et svagt batteri give op. Hvis du har en batterilader, så giv batteriet en fuld opladning nu.


Den dyre: Motor- og kabinevarmer

Nu er vi i det dyrere hjørne, så overvej en motorvarmer. Der findes grundlæggende to typer; nemlig de elektriske og de der kører på bilens brændstof. De sidstnævnte kaldes benzin- eller diesel-fyr. Hvis du primært har brug for opvarmning derhjemme, så er den elektriske løsning den bedste og billigste. Fyret har den fordel, at du slipper for ledninger, men det tærer på batteriet, så længere ture er nødvendige, for at batteriet ikke afledes helt over tid. Den elektriske kabinevarmer kan kombineres med en motorvarmer, så motorens kølevand også er varmt, når du starter om morgenen.