Nyt år, nye biler. BT Bilers Morten Brunsgaard Bek ser frem mod en lang række spændende bilnyheder i 2017 ved at kigge nærmere på syv af de største.

OPRET ABONNEMENT PÅ BT PLUS HER og se de syv største luksusbiler i 2017.


Nyt år, nye biler. BT Bilers Morten Brunsgaard Bek ser frem mod en lang række spændende bilnyheder i 2017 ved at kigge nærmere på syv af de største

Audi A8 Der er koldt på toppen, og der bliver ikke varmere i klassen for de store luksusbiler i 2017.

Efter BMW i 2015 lancerede sin nye 7-serie, kommer Mercedes-Benz snart med et facelift af S-Klassen, og Lexus lancerer (ikke i Danmark) en helt ny LS.

Mest spændte er vi dog på en helt ny Audi A8, der udover at være flagskib proppet med innovativ teknik også skal give indblik i de kommende års Audi-design. Designet skulle blive anderledes end billedet t.v. Formentlig med smalle forlygter og en meget bred grill inspireret af konceptbilen Prologue, og i kraft af samme MLB Evo-platform som bl.a. Q7 regner vi med, at A8 bliver en lettere bil.

Digital instrumentering, gestikuleringsbetjening og nye assistentsystemer virker som sikre bud på nyt indhold, det samme gør mindst én hybridudgave og en S-model med dieselmotor fra SQ7.

Alfa Romeo Stelvio

Giulia er ved at blive rullet ud på det danske marked som svaret på fans og firmabilisters bønner – endelig er der en ny Alfa Romeo. Den er italienernes bedste bil i årtier, en værdig konkurrent til de tyske premiumprodukter, men i det store billede er Alfas næste model faktisk vigtigere. Mærkets første SUV Stelvio er bilen, der i Europa, USA og andre dele af verden kan få det sportsbetonede italienske mærke til at blomstre. Verden efterspørger SUV’er, og med Alfa-typisk design, formodentlig fremragende køreegenskaber og stærkt italiensk image er der al mulig grund til at se frem til Stelvio. I første omgang er den præsenteret som Q-model med 510 hk, men det er de mere almindelige modeller med 180-280 hk, der kommer til at tælle på markedet.

Volvo S60/V60/XC60

2017 bliver de glade 60’ere for svensk-kinesiske Volvo, for mens de sidste to år har stået i topmodellernes tegn og givet os S90, V90 og XC90, så vil Volvo i de kommende år vende fokus mod de mindre biler, og det er 60-serien, de først tager fat på. Kan Volvo tage al den luksus og særegenhed, der er i de dyre 90-modeller og give os samme oplevelse i de mindre modeller? Jeg tror, at Volvo kan ramme plet med en ny udgave af sedanen S60, stationcaren V60 og den meget populære XC60 ved at gøre dem mere rummelige, lettere og lidt mere dynamiske. De kommer til at stå på samme skalerbare platform som 90-modellerne, så hvad kan gå galt? Mit håb er, at Volvo ikke bare kopierer designet fra de større biler, men viderudvikler det til de nye 60’ere.

Opel Ampera-e

En elbil som en af de store nyheder i 2017? I en tid, hvor de danske afgifter har til formål at aflive de rene el-biler, er det alligevel værd at fokusere på de lydløse, opladelige biler. Rækkevidden stiger eksplosivt lige for tiden, og udviklingen fortsætter for fuld fart uden hensyntagen til Danmarks bilafgifter. I løbet af det kommende år holder jeg øje med den nye Tesla Model 3, Audi Q8 og flere til, men lige nu stikker Opels nye Ampera-e ud. Det er godt nok en fejltagelse at navngive den nye elbil efter en fiasko af en plugin-hybrid, men det er en sidebemærkning til en rummelig bil i Golf-klassen med en rækkevidde på op til 500 km. Ampera-e er blot en af flere store Opel-nyheder i 2017.

Audi A8

Der er koldt på toppen, og der bliver ikke varmere i klassen for de store luksusbiler i 2017. Efter BMW i 2015 lancerede sin nye 7-serie, kommer Mercedes-Benz snart med et facelift af S-Klassen, og Lexus lancerer (ikke i Danmark) en helt ny LS. Mest spændte er vi dog på en helt ny Audi A8, der udover at være flagskib proppet med innovativ teknik også skal give indblik i de kommende års Audi-design. Designet skulle blive anderledes end billedet t.v. Formentlig med smalle forlygter og en meget bred grill inspireret af konceptbilen Prologue, og i kraft af samme MLB Evo-platform som bl.a. Q7 regner vi med, at A8 bliver en lettere bil. Digital instrumentering, gestikuleringsbetjening og nye assistentsystemer virker som sikre bud på nyt indhold, det samme gør mindst én hybridudgave og en S-model med dieselmotor fra SQ7.

Honda Civic

Man kan diskutere, om den Civic, Honda sælger i sin nuværende form, er spændende, velskabt eller bare skuffende. Uden at sige for meget har den krævet tilvænning, og Honda har med flere facelift prøvet at glatte designet ud. Det slutter med den nye generation, som er radikalt anderledes og større. En helt anden harmoni i designet, men måske mest af alt en kabine med et mere simpelt og lækkert instrumentbord. Den nye Civic er med fuld sikkerhedspakke som standard med bl.a. adaptiv fartpilot en stor nyhed i en vigtig klasse, og Honda honorerer nu endelig interessen for den med to benzinmotorer med turbo på 1,0 og 1,5 liter (129/182 hk). En helt ny platform lover mere komfort og præcision. En hidsig Type R med langt over 300 hk følger.

Ford Fiesta

2017 bliver det største år for minibiler i meget lang tid. Bilerne på omkring fire meter er danskernes foretrukne, og i det nye år kommer der mange nye, f.eks. den længe ventede Nissan Micra og en helt ny Seat Ibiza. En af de rigtig betydningsfulde er den nye udgave af den også i Danmark populære Ford Fiesta. Mens det udvendige design er en opfriskning og modning af forgængerens design, så er kabinen en glædelig omvæltning med højere kvalitet og mere plads. For første gang kommer en crossover-inspireret Active og luksusudgaven Vignale, og der er motorer med op til 140 hk. Det mest spændende er nok, om Fiesta har samme fabelagtige eller endda bedre køreegenskaber end den nuværende.