B.T. tester Mazda5 med syv sæder.

____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>Den blev slået af Seat Leon i kampen om titlen som årets bil i Danmark 2006, men til gengæld strøg den helt til tops, da den med bagsæderne taget ud deltog i kåringen af årets varevogn.

Mazda5 fik en hjertelig modtagelse, da den trådte ind på den nationale scene. Helt fortjent!

Mazda5 er baseret på lillebror 3, men er helt sin egen med højt til loftet, syv sæder og to store skydedøre.

En perfekt bil til den store familie.

Med de store skydedøre lettes ind- og udstigningen, og der er ingen fare for, at børnene banker døren op i bilen i parkeringsbåsen ved siden af. Til gengæld er der risiko for, at nabobilens passagerer gør det modsatte, da man i en Mazda5 let klemmer sig ind i mindre huller og alligevel får passagererne ud og ind.

High Power Touring
Billigste Mazda5 med syv sæder koster 285.000 kr., og med både aircon og ESP på udstyrslisten er det en god pris. Blot til orientering - for denne B.T.-test handler om High Power Touring-versionen med 2-liter diesel motor og 6-trins gearkasse til 372.000 kr.

En momentstærkt, langbenet og støjsvag familiefræser.

143 heste, 360 Nm ved bare 2000 o/m, 0-100 km/t på 10,4 sek. og 195 km/t på toppen er de kolde facts. Og med et gennemsnitligt brændstofforbrug på 15,9 km/l er Mazda5 også økonomisk at køre i.

Mazda5 er indrettet med tre sæderækker: to sæder foran, tre i midten og to bagi. Det er standard i alle udgaver. Men det er ikke sæder til voksne alle sammen.

Rækken i midten består at to brede stole og en smal, der kun er til mindre børn. Alle tre sæder er længdeforskydelige. Det midterste sæde kan klappes sammen og gemmes væk i et rum under det ene af de yderste sæder.

Når det er gjort, er der en fin passage om til de to bageste sæder, der også kan klappes sammen og gemmes ned i gulvet.

Beskeden benplads
Benpladsen ved bagsæderne er beskeden, og sæderne er kun til mindre børn. Bagagerumspladsen er, når sæderne er i brug, heller ikke noget at skrive hjem om.

Det er der til gengæld om køreegenskaberne. Når man kigger på Mazda5, forventer man ikke det helt store i den retning, men allerede efter nogle få kilometer bag rattet, finder man ud af, at bilen ikke bare er en velindrettet familiebil, den kører også fremragende. På motorvejen er den stabil og på små krogede veje sikker og ganske underholdende.

Sikkerheden er også i top. Mazda5 fik fem stjerner i EuroNCAP-crashtesten takket være bl.a. ESP og seks airbags, hvor gardinairbags dækker alle tre sæderækker.

Man sidder dejligt højt i Mazda5, og udsynet er godt for alle i bilen. Føreren har en god arbejdsplads med gearstangen lige i hånden og speedmetret lige i midten i instrumentgruppen bag rattet.

Billigste Mazda5 med dieselmotor er Comfort-udgave med 110 hk til 332.000 kr., og den er i realiteten tilstrækkelig for de fleste familier.

Den er 'pæn'.
Designmæssigt må Mazda5 nøjes med bedømmelsen 'pæn'. Der er ikke noget fremadrettet i stilen, men til gengæld har den så meget andet at byde på.