Ikke flere fiflerier. Vi finder de ærlige forbrugstal på de nye biler i BTs ’Forbrugsduellen’.

Hvor langt kører min bil på literen? Det spørgsmål stiller mange bilejere sig selv, men svaret kender de sjældent.

»Den gængse metode – aflæsning af triptælleren og måling af, hvor meget der går i tanken ved normal påfyldning – er unøjagtige størrelser,« forklarer Ulrik Hejl, der er en erfaren rotte både med hensyn til at køre og arrangere såkaldte økonomiløb, hvor et par snapseglas benzin kan være afgørende for, hvem der vinder.

LOG IND PÅ BT PLUS og læs meget mere om hvordan du finder din bils præcise forbrug. Vi har testet og sammenlignet. Her får du alle fejlkilderne, du skal være opmærksom på, hvis du vil minimere spild og unødvendige økonomiske udgifter, som din bils overforbrug er skyld i.


Ikke flere fiflerier. Vi finder de ærlige forbrugstal på de nye biler i BTs ’Forbrugsduellen’.

Hvor langt kører min bil på literen? Det spørgsmål stiller mange bilejere sig selv, men svaret kender de sjældent.

»Den gængse metode – aflæsning af triptælleren og måling af, hvor meget der går i tanken ved normal påfyldning – er unøjagtige størrelser,« forklarer Ulrik Hejl, der er en erfaren rotte både med hensyn til at køre og arrangere såkaldte økonomiløb, hvor et par snapseglas benzin kan være afgørende for, hvem der vinder.

To succesfulde mikroer, der kører næsten lige langt på literen i den første udgave af BTs forbrugsduel. Og hvad vigtigere er, så kan bilerne faktisk stort set køre som opgivet af fabrikkerne.Foto: Hans Uffe Christensen
To succesfulde mikroer, der kører næsten lige langt på literen i den første udgave af BTs forbrugsduel. Og hvad vigtigere er, så kan bilerne faktisk stort set køre som opgivet af fabrikkerne.Foto: Hans Uffe Christensen
Vis mere

Når det gælder spritnye biler, er fejlvisningen på triptælleren sjældent voldsom, viser vor erfaring. De fleste viser lidt for meget. Men dækket skal ikke slides ret meget, før tælleren begynder at vise alt for mange kilometer. Helt galt kan det gå, hvis ejeren pepper sin bil op med uoriginale dæk- og fælgmonteringer.

Et hav af fejlkilder

»Det værste er dog den sædvanlige praksis – at tanke op til pistolen begynder at klikke. Ofte kan der være fire-fem liter mere i tanken. Og det er ret forskelligt fra benzinpistol til benzinpistol, hvornår den siger stop. Det afhænger også af bilens hældning som følge af underlaget eller bagage,« pointerer Ulrik Hejl.

Der er altså et hav af fejlkilder, hvis du selv skal finde din bils præcise forbrug.

Ballasten vejes af, så vi er sikre på, at den vejer præcis 110 kg.
Ballasten vejes af, så vi er sikre på, at den vejer præcis 110 kg.
Vis mere

I de gode gamle dage monterede man en gennemstrømningsmåler, der nøje registrerede, hvor meget der på en given tur løb i karburatoren, hvis man ville have bilens helt nøjagtige forbrug. Men moderne biler med benzinindsprøjtning ekspederer en del af benzinen tilbage i tanken.

Forsigtig efterfyldning

I stedet bruger økonomiløbsarrangørerne en ret simpel, men temmelig tidskrævende metode, og det er også den, vi vil benytte os af her.

Først tankes bilen op som sædvanlig. Når benzinpistolen klikker, køres en tur, eller bilen rystes grundigt og længe. Herefter køres bilen op på en rampe, der løfter karrosseriet over tankstudsen. Ca. 40 cm er nok. Så kan der typisk hældes tre-fire-fem liter mere på .

Efterfyldningen skal foretages forsigtigt. Jo mere tryk på pistolen, des mere luft i benzinen. Når benzinspejlet bliver stående få mm under studsens kant, er tanken fuld. Ligger overløbsrøret et stykke nede, skal tankning standses, når man når dertil. Der må ikke dryppe benzin ud af overløbsrøret.

Ulrik Hejl har i årevis arrangeret økonomiløb sammen med benzinselskabet Shell, og BT har i samarbejde med de to parter besluttet at køre en række populære bilmodeller gennem økonomifolkenes procedure.

Ruten måles ud med få centimeters usikkerhed ved hjælp af gps.
Ruten måles ud med få centimeters usikkerhed ved hjælp af gps.
Vis mere

Indledningsvis har Hejl med sin gps lavet en præcis udmåling af den rute, vi har lagt. 170,7 km i alt med 43,5 km bykørsel, 60 km landevej og 67,2 km motorvej. Altså en typisk pendlerrute. Mere præcist bliver det ikke.

Det er ikke vores hensigt at slå bilfabrikanterne i hovedet med elendige forbrugstal. Tværtimod kører vi meget økonomisk uden at gå til yderligheder. Forsøger at forudse trafikken og undgå de dyre nedbremsninger. Tidligt op i gear. Vi holder fartgrænserne, hvor det er muligt. Aldrig for stærkt.

Under første gennemkørsel var Ulrik Hejl med til at vurdere og justere kørestilen. I senere gennemkørsler af ruten medbragte vi ballast i stedet for Ulriks 110 kg.

Det er vigtigt at ryste bilen grundigt, eller endnu bedre at køre en lille tur, efter at benzinpistolen har klikket ’fuld’ de første gange. Her er det økonomiløbsarrangør Ulrik Hejl, der sikrer sig, at alt er i orden.
Det er vigtigt at ryste bilen grundigt, eller endnu bedre at køre en lille tur, efter at benzinpistolen har klikket ’fuld’ de første gange. Her er det økonomiløbsarrangør Ulrik Hejl, der sikrer sig, at alt er i orden. Foto: Hans Uffe Christensen
Vis mere

Det er faktisk ret let

På forhånd troede vi, at det med den ret store andel bykørsel var meget svært at leve op til fabrikanternes forbrugstal. Forkert. Det er faktisk ret let. Allerede i anden gennemkørsel, hvor vi jo kendte ruten bedre, nåede vi over det lovede. Det var forresten i den nye, store Ford Ka+. Folk, der klager over, at deres bil bruger for meget, burde i stedet rette søgelyset mod sig selv.

Vi har logisk nok valgt at begynde med de små biler, der jo også sælges i langt de største styktal. Første duel er mellem købernes darling – den storsælgende VW Up – i udstyrsvarianten Move Up. Den bliver udfordret af mange motorjournalisters mikro-darling Hyundai i10. Sidstnævnte er af Berlingske Media og flere andre publikationer udnævnt til markedets bedste mikro.

Her kan du se, hvordan de to biler klarede sig i ’Forbrugsduellen’.

Forbrugsduellen: 'Næsten dødt løb'

Første runde går til Korea i duellen mellem Volkswagen Up og Hyundai i10, men det er langt tættere end antaget. Brede fælge og lavt kilometertal handicapper Up.

Den koreanske testbil har betydeligt flere kilometer på tælleren end tyskeren, og det er ifølge Ulrik Hejl, der kører med på første tur, en klar fordel.
Ifølge hans erfaring topper bilernes evne til at køre langt på literen mellem 10.000 og 20.000 km. Altså lige dér, hvor vores i10 befinder sig.

Bilen trækker til højre, hvilket ødelægger noget af køreglæden for denne forbløffende rummelige og lydsvage bil. Den har været på værksted for at få skavanken afhjulpet under garantien, men det har ikke hjulpet.

Affjedringen er udmærket, bilens størrelse taget i betragtning, men de 66 hk har nok at gøre med det ret store og tunge karrosseri.

Det er en behagelig bil, der fra førersædet næsten virker en klasse større, men specielt sjov at køre er den nu ikke.

Hyundai i10 lander på 22,28 km/l efter den 170,7 km lange rute.
Hyundai i10 lander på 22,28 km/l efter den 170,7 km lange rute. Foto: Hans Uffe Christensen
Vis mere

Det er til gengæld udfordreren Volkswagen Up. Den har seks hk færre, og motoren lader i højere grad høre fra sig under acceleration. Men den styrer fremragende. Næsten som en lille sportsvogn. Dette eksemplar er udstyret med bredere alu-fælge, og de gør næppe noget godt for forbruget eller støjniveauet.

Bilens effektive start-stop automatik hjælper med til at gøre den blandede kørsel inkl. 101 lyssignaler til en benzinmæssigt overkommelig affære. På de snoede landeveje vest for København skal vi næsten gøre vold på os selv for ikke at lege lidt med bilens fornemme køreegenskaber.

Grovere i mælet

At motoren er grovere i mælet end konkurrentens tilgives, og ved jævn fart triller de begge lydsvagt og for Up’ens vedkommende totalt retningsstabilt.

På turen med Hyundai i10 blæser det temmelig meget, og på den sidste og længste del af ruten –
- motorvej fra Ringsted til Nærum nord for København – har vi blæsten ind stik forfra. Af den grund – og fordi det er vor første gennemkørsel – virker forbrugsresultatet på 22,28 km på literen (opgivelserne siger 23,3 km/l) absolut acceptabelt.

Da vi to dage senere tørner ud i Volkswagen Up, har vinden lagt sig, og trafikken er mindre intens. Måske fordi vi tager af sted en time tidligere. Men det er svært at holde den energiske lille motor i de lave omdrejningstal, der er en forudsætning for gode forbrugstal.

Ved fintankning og opmåling præsterer Volkswagen Up 22,08 km/l. Når bilen løftes ca. 40 cm, kan der typisk være fire-fem liter mere i tanken.
Ved fintankning og opmåling præsterer Volkswagen Up 22,08 km/l. Når bilen løftes ca. 40 cm, kan der typisk være fire-fem liter mere i tanken. Foto: Hans Uffe Christensen
Vis mere

Bedre end forventet

Volkswagen oplyser, at Up i vor motorkonfiguration klarer mellem 22,7 og 24,4 km i blandet kørsel. Det sidste forbrugstal må være med en betydelig mindre andel bykørsel end i vores test. Vi havnede på 22,08 km, hvilket faktisk er langt bedre, end vi havde forventet. Bl.a. set i lyset af de ret brede dæk, der ikke som hos Hyundai er af letløbstypen.

De to trecylindrede biler kører så at sige lige langt i hænderne på os, og med et sæt letløbsdæk på VWen tror jeg, at den havde overhalet Hyundai i10.

Især hvis den havde haft lidt flere kilometer på tælleren. Hermed være afkræftet, at VW snyder med sine forbrugstal. I hvert fald med model Move Up.

Testen er foretaget i samarbejde med Shell