Peugeot 308 skuffer på pris og garanti og vurderes ikke mere blandt favoritterne i Årets Bil i Danmark .

2008Det første indtryk af den nye Peugeot 308 er flot. Nydelig forarbejdning, gode sœder og lækre materialer. Men det store spørgsmål er, om kvalitetsproblemerne er løst i forhold til den fejl-befængte forgænger 307.

- Vi er klar over, der har været 'visse problemer' med 307eren, men vi har lært af fejlene. 308 skal nu bevise, at vi er blevet bedre, lyd det fra fabrikkens repræsentanter.

Peugeot havde vanskeligt ved at forklare, at fabrikkens produkter sakker bagud på garantiforholdene. Den franske konkurrent Renault har nu tre års garanti eller 150.000 km. på nye modeller. Visse koreanske mærker er oppe på fem år med ubegrænset kilometer eller syv år med 150.00 km. Mens Peugeots kunder må nøjes med to år.

- Vores kunder vil hellere have en bil med høj kvalitet, lød en af forklaringerne, som vi havde meget vanskeligt ved at se logikken i.

Sporene fra 307 og manglende vilje til at give bedre garanti svækker den nye 308’er i relation til Årets Bil i Danmark 2008. Desværre, for bilen har meget at byde på. Først og fremmest er den blevet syv centimeter lœngere og hele 8,5 centimeter bredere. En god del går til mere benplads på bagsœdet. Resten hœnger ud over forhjulene for at give forbedret sikkerhed. Den store bredde kan isœr mærkes med tre på bagsœdet. Ikke engang fem store skandinaviske mænd sidder klemt i denne voluminøse bil.

Ingen støj i bilen
Bilen er fremragende støjisoleret. Uanset om man kører benzin eller diesel, er der stort set ikke støj inde i bilen,

For så vidt angår opsœtning af undervogn og køreegenskaber er der små overraskelser med den nye 308’er. Det første køreindtryk peger i retning af en bil med en lidt blødere undervogn, og totalt set en bil med mere komfort.

Det første indtryk tyder også på, at Peugeot har slœkket lidt på de skarpe køreegenskaber. 308 har stadig gode køreegenskaber, men det lille skift i stil kan hœnge sammen med Peugeots nye Michelin dœk med 20 pct. lavere rulle-modstand. De giver en forbedring i benzinøkonomi på 0,2 liter på 100 kilometer.

Peugeots nye 1,6 liters BMW benzin-motor får en fremtrœdende placering i det nye 308 program, selv om to ud af tre danske 308’ere forventes at køre med dieselmotor.

Priserne på 308 er generelt steget 20.000 kr. i forhold til 307. For at mildne smerten tilbyder Peugeot en ganske billig 1,4 med 95 HK. Vi har ikke prøvet denne bil, men 308 har taget 70 kg på i vœgt. Vi gætter derfor på, at motoren er for momentsvag.

Prisen starter på 209.000 kr. plus 4.000 kr for radio. Det er fornuftigt, selv om det er for en 3-dørs model. 5-dørs modeller koster ca. 7.000 kr. ekstra og aircondition yderligere 8000 kr.

Diesel starter ved 1,6 HDi med 90 HK. Den anførte pris er uden partikelfilter. Vi gætter på ca. 250.000 kr. for en 90 hestes HDi med filter.

B.T. har tidligere peget på 308 som outsider i dysten om at blive Årets Bil i Danmark 2008. Det gør vi ikke mere efter at have studeret priser og garantiforhold. Men bilens skal nok sælge godt alligevel. Det er en lækker designet bil, der pynter foran parcelhuset.