Aldrig har Ford lavet en bedre Mustang. Den agerer moderne sportsvogn, men har ikke glemt sin arv og laver stadigvæk masser af sorte striber på asfalten.

Da den første Ford Mustang landede i 1964, var den bilen til de unge babyboomers, dem der var født i boom-årene lige efter Anden Verdenskrig. Mustang var en lille, billig amerikansk sportsvogn, der kunne det samme som de små populære europæiske sportsvogne, men billigere og simplere konstrueret.

Mustang er sidenhen gået hen og blevet en amerikansk legende. Den er ligeså ærkeamerikansk som countrymusik, rodeo shows og bæltespænder på størrelse med Montana. Den blev og er muskelbilen, som Chevrolet Camaro og Dodge Challenger blev født til at slå, og som de stadigvæk slås med at få has på. Men som med line-dancing og store bæltespænder, så har Mustang aldrig rigtigt været interessant på denne side af Atlanten. Nuvel - mange Mustanger er blevet parallelimporteret eller importeret som klassiske biler, men den uraffinerede og grovkornede Mustang har aldrig taget kampen om kunderne på europæernes hjemmebane. Heller ikke selvom det efterhånden er småt med regulære europæiske sportsvogne. Ikke før nu. For i takt med at flere og flere Ford-modeller er blevet globale, så har Ford besluttet, at Mustangen skal have chancen i Europa.

Den nye Mustang er spritny fra inders til yderst. Men den er stadigvæk en Mustang. Altså en billig og simpel amerikansk sportsvogn. Opgaven til ingeniørerne kunne have lydt: Gå ind i lagerhallen med Ford standarddele, hiv alt hvad I skal bruge ned fra hylderne, brug kun et minimum på særudvikling, pak det i en design der skriger MUSTANG, og få det bedste ud af den pakke.

Resultatet er den røde Ford Mustang 5,0 GT med 421 hk, jeg står med nøglerne til, og som får lov at lave både røg og streger i vidoetesten.

Mustang handler ikke om hverdagsduelighed. Den handler om attitude. Den handler om at skille sig ud. At træffe et andet bilvalg end rosset. Den handler om at vende ryggen til de effektive og stilrene coupeer som Audi A5 diesel eller BMW 420d. Dem de fleste rationelle automobilentusisaster vil overveje. Mustang handler om at turde vælge bil med det hårdtslående og passionerede automobilhjerte. Om at lave sorte streger på asfalten og trille ubekymret ud mod solnedgangen, med soundtracket fra filmen Top Gun bragende fra bilens middelgode anlæg. Hvis du synes, det lyder taktløst og småplat, så er Mustang ikke noget for dig.