Renault blev udklasset af Ford og BMW, der kæmpede til sidste point om titlen som Årets Bedste MPV 2015.

Der er ingen vej uden om det. Har man en stor familie, er den eneste rigtige løsning en MPV.

Bogstaverne dækker over den engelske betegnelse ‘Multi Purpose Vehicle’. Altså et køretøj til flere formål, og det er for engang skyld en forbløffende præcis betegnelse, når man tager mange andre af bilbranchens misvisende og reklamebureau-udviklede betegnelser med i betragtningen.

I Danmark gør vores afgiftsystem desværre, at de fleste familier med små og pladskrævende børn ikke har råd til en MPV, og derfor enten ender i en ti år gammel stationcar eller en minibil. Men bare fordi de 180 pct. afgift gør bilerne svært tilgængelige for målgruppen, så sælger de stadigvæk, og især som brugte er MPV’en populære.

Sidste år vandt BMW Active Tourer over forrige års vinder Citroën C4 Picasso. Men kun snævert...

Log ind på BT PLUS og læs om hele testen bag årets bedste familiebil 2015. Vinderen og testfeltet afsløres selvfølgelig også.

Det får du i denne PLUS-pakke:

  • Artikel om årets bedste biler: Tæt løb i familiebils-klassen
  • Test: Årets Bedste Biler
  • Dommen: Læsersommernes valg
  • Fakta og oversigt: Sådan stemte dommerne til Årets Bedste MPV
  • Afgørelsen: Årets Bedste Biler 2015 + Tre Års Bedste MPV

Modtag det ugentlige nyhedsbrev fra BT PLUS her.


Renault blev udklasset af Ford og BMW, der kæmpede til sidste point om titlen som Årets Bedste MPV 2015.

Der er ingen vej uden om det. Har man en stor familie, er den eneste rigtige løsning en MPV.

Bogstaverne dækker over den engelske betegnelse ‘Multi Purpose Vehicle’. Altså et køretøj til flere formål, og det er for engang skyld en forbløffende præcis betegnelse, når man tager mange andre af bilbranchens misvisende og reklamebureau-udviklede betegnelser med i betragtningen.

I Danmark gør vores afgiftsystem desværre, at de fleste familier med små og pladskrævende børn ikke har råd til en MPV, og derfor enten ender i en ti år gammel stationcar eller en minibil. Men bare fordi de 180 pct. afgift gør bilerne svært tilgængelige for målgruppen, så sælger de stadigvæk, og især som brugte er MPV’en populære.

Sidste år vandt BMW Active Tourer over forrige års vinder Citroën C4 Picasso. Men kun snævert.

Siden er Renault Espace kommet til som klassens lidt skæve størrelse, ligesom Ford har fornyet hele deres MPV-program. Fra Fords hylder har vi valgt Ford C-Max, fordi den er lettest tilgængelig økonomisk og også fås med syv sæder. Sidste års vinder BMW Active Tourer er i år repræsenteret ved den lange Gran Tourer udgave, der ligeledes har plads til syv personer. Den nye Volkswagen Touran skulle helt oplagt have været med, men da vi lavede testen for et par uger siden, var der endnu ikke en testbil i Danmark på plader, så den må vente til 2016 med at køre med om titlen som Årets Bedste MPV.

Tysk prestige

Sidste år vandt BMW på en kombination af højt kvalitetsindtryk og fremragende køreegenskaber. Udover Mercedes B-Klasse findes der ikke nogen regulær MPV-model med et tysk prestige-logo på kølergrillen, og det gør BMW’s forhjulstrukne 2-serie interessant. Men det gør den samtidig dyr. Billigste 2-serie MPV er en 216i Active Tourer til 350.000 kr. Den er hverken overdådigt udstyret og motoriseret med blot 102 hk, så den skal vælges for BMW-prestigen og de gode køreegenskaber. Især det sidste gav den en fordel overfor Citroën C4 Picasso sidste år, for mens franskmanden er komfortabel og til den bløde side, så er BMW’en lige så skarp og køredynamisk, som mange af sine baghjulstrukne fæller.

Er det en afgørende præmis for, om en MPV er god? Det kan diskuteres. Men det skader i hvert fald ikke, det hæver samtidigt det aktive sikkerhedsniveau, da den bedre kan manøvrere sig igennem hurtige undvigemanøvrer. Læg dertil, at BMW 2-serie ikke er så hård, at det går ud over komforten, så Active Tourer synes som det oplagte valg til den køreentusiastiske familiefar med tre børn.

Uhyre velkørende

Til årets test har vi en 218d Gran Tourer med M-pakke og otte-trins automatgearkasse. Den er flot, uhyre velkørende men også pebret. Basisprisen er 465.000 kr., men inden du har betalt for ekstra sæder, M-Pakke, navigation og automatgear, så nærmer den sig 600.000 kr. Det er meget for en mellemstor MPV – på trods af alle dens dyder.

Men det er ikke så pebret som Renaults Espace. Den er også en syvpersoners MPV, og den er i virkeligheden en halv klasse større end BMW’en. Den er Renaults topmodel, og derfor sovset ind i pianolak så selv Steinway må blive imponeret.

Der, hvor Espace tager kegler er på designfronten, hvor Renault (der i virkeligheden lancerede MPV-formatet i Europa) har gjort familieflytning til en foreteelse som også den visuelt bevidste familie kan kaste sig over, uden at ligne nogen der har solgt ud på sine kerneværdier. Læg dertil, at den samtidig er virkelig funktionel, og Espace høre hjemme i finalen.

Nå ja, prisen er måske lidt et handicap, da du skal bøde med 515.000 kr. for overhovedet at komme med til Espace-festen, og vil man have 160 i stedet for 130 dieselheste og et automatgear, så nærmer vi os 630.000 kr.

Billigere Ford

Ford C-Max er med i den almindelige udgave, der kun fås med fem sæder. Er en ekstra sæderækker nødvendig, skal man op i en Grand C-Max, der koster ca. 30.000 kr. ekstra – plus den tredje sæderække, der koster 13.000 kr. Men med en frapris for C-Max på 238.000 kr. for en 100 hk Ecoboost turbobenzinmotor, er den stadig markant billigere end konkurrenterne til titlen.

BMW’en med tilsvarende power koster ca. 110.000 kr. mere. Testbilen er en 1,0 Ecoboost med 125 hk i Titanium-udstyrsniveau til 283.000 kr. Med ekstraudstyr kryber den lige over 300.000 kr. Dens styrker er udover prisen først og fremmest køreegenskaberne, hvor den udfordrer BMW som mest underholdende og velkørende MPV på markedet.

BMW lækrest

Finalen er uhyre tæt, men Ford slog sidste års vinder med sølle to point. Der var generel enighed i dommerpanelet om, at BMW’en var den lækreste vogn i feltet. Men når prisfaktoren blev regnet ind, kunne den hos tre ud af fem dommere ikke matche Ford. Læg dertil, at kvalitetsindtrykket i C-Max er højt – faktisk højere end i en Mondeo, og Ford’en er kun bagud på imagepoint i forhold til BMW’en. Renault Espace blev generelt opfattet som et spændende indspark. Men ekstremt bløde og komfortable køreegenskaber kombineret med den høje pris, gjorde det svært for franskmanden at stjæle point fra de to andre, så den måtte nøjes med tredjepladsen.

Så Ford C-Max endte som Årets Bedste MPV 2015 på en blanding af fremragende køreegenskaber, god indretning, stilfuldt design og en pris, der rent faktisk gør den tilgængelig for de familier, der efterspørger netop den pakke.

 

 

--- OOO --- OOO --- OOO ---

 

 

 

 

--- OOO --- OOO --- OOO ---

 

 

Læserdommernes valg og begrundelser

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Der er kamp til stregen blandt deltagerne til Årets Bedste MPV – men Ford C-Max vinder på gode køreegenskaber og lav pris.
Der er kamp til stregen blandt deltagerne til Årets Bedste MPV – men Ford C-Max vinder på gode køreegenskaber og lav pris.
Vis mere