I en dugfrisk rapport gør dækgiganten Michelin op med myten om, at slidte dæk altid er dårlige dæk.

Baseret på 75.000 årlige test foretaget på Michelins store testanlæg ved Ladoux i Frankrig konkluderer Michelins vicepræsident og udviklingschef Tom Getty, at dæks grundlæggende kvalitet betyder mere end mønsterets dybde. Ulykkesstatistikkerne viser heller ingen sammenhæng mellem dækmønsterdybde og personbilers ulykkesfrekvens.

På en række områder klarer slidte dæk sig bedre end splinternye dæk af samme fabrikat. Udviklingschefen mener derfor, at det er et kolossalt ressourcespild, at dækbranchen opfordrer bilisterne til at skifte dæk, inden de når lovens minimumskrav på 1,6 mm mønsterdybde. Samtidig er det en voldsom ekstra belastning af miljøet, fordi det er meget energikrævende at fremstille dæk.

På baggrund af de mange gennemførte test opfordrer Tom Getty branchen til at udvikle bedre og mere holdbare dæk i stedet for at opfordre kunderne til at smide deres dæk væk, så snart f.eks. halvdelen eller to tredjedele af mønsteret er slidt bort.

»Alle, inklusive forbrugerorganisationerne, fokuserer på nye dæk. Men alle dæk er i princippet brugte, så snart bilen har rullet de første kilometer. Derfor er test af slidte dæk i forskellige stadier af deres liv vigtigere end at teste dækkenes egenskaber som nye,« siger Tom Getty.

Michelins test viser, at dæks egenskaber ændres meget forskelligt fra fabrikat til fabrikat, når de slides. De fleste dæk griber bedre fast i tørt føre, når de slides. Samtidig bliver de som regel betydeligt mere økonomiske, fordi rullemodstanden mindskes. I gennemsnit er rullemodstanden 25 pct. højere for et nyt dæk end for et udskiftningsmodent dæk. Også støjniveauet falder med mønsterdybden.

Sådan standser bilerne fra 80 km/t i vådt føre. Som det ses, bremser kvalitetsdækket stadig bedre end discountdækket, selv om førstnævne er næsten nedslidt. Kortest bremselængde præsterer det nye kvalitetsdæk. Foto: michelin Vis mere

Oftere tørt end vådt

De fleste steder i verden er det oftere tørt end vådt. Selv i en by som London er det tørt 71 pct. af tiden i løbet af et år. I Sydfrankrig er det 85 pct. af året.

Det kritiske punkt er dækkenes egenskaber i vådt og især meget vådt føre med søer af vand på vejbanen. Her mister alle dæk vejgreb i takt med, at mønsteret slides ned. Men i vidt forskelligt omfang. Nogle meget slidte dæk bremser og styrer lige så godt i sjaskvådt føre, som andre dæk gør, når de er splinternye.

Tom Getty opfordrer derfor ikke overraskende kunderne til at købe såkaldte premiumdæk, der ifølge Michelins test holder et højt niveau gennem hele deres levetid. Foruden Michelin omfatter premium-klassen fabrikater som Continental, Bridgestone, Goodyear, Dunlop. Yokohama med flere.

Først og fremmest bør kunderne undgå regulære discountdæk. Foruden elendige vejegenskaber har de ofte en dårlig holdbarhed. Og som nævnt så dårlige egenskaber i vådt føre, at de bør skiftes ud længe inden, mønsterdybden er nede på de lovbefalede 1,6 mm.

Kunder og omsætning

Det kan virke ulogisk, at Michelin opfordrer kunderne til at slide deres dæk op i stedet for at skifte dem ud i god tid. Tidlig udskiftning burde alt andet lige forøge omsætningen.

»Selvfølgelig vil vi gerne øge omsætningen, men det skal ske gennem tilfredse kunder, og tilfredsheden stiger, når kunden erfarer, at et produkt er langtidsholdbart og velfungerende i hele sin levetid. Det er derfor, vi nu fortæller sandheden om slidte dæk,« siger Tom Getty.

Dette dæk er livsfarligt. Store partier er spejlblanke, og stålforstærkningen stikker ud som ståltråde. Dækskiftet burde være sket for længe siden. Vis mere

​Køb brugte dæk med omtanke

Mange især mindre dækfirmaer tilbyder et udvalg af brugte dæk ved siden af de nye. Blandt disse firmaer er Din Auto Hjælp på Rentemestervej i Københavns nordvestkvarter.

Vi møder indehaveren Wael El Mazjan, mens han er i fuld gang med at skifte nogle mildest talt nedslidte dæk på en ældre bil. Dækkene er ikke bare slidte – de er livsfarlige. Dele af ståltrådsforstærkningen i karkassen stritter ud, og store dele af dækket er spejlblankt.

»Denne kunde har ikke mange penge, og han vil bare have det billigste, jeg har. Det bliver til et sæt dæk med minimum 5,5 mm mønster, som han får for meget få penge. Så har han trods alt næsten fire mm at slide på, inden dækkene skal skiftes næste gang. Det svarer til ca. halvdelen af dækkets levetid fra nyt,« siger Wael, der taler flydende dansk, selv om det ikke er mange år siden, at han kom hertil fra Libanon.

Wael El Mazjan, Din Auto Hjælp, monterer et brugt dæk med 5,5 mm mønster i stedet for det totalt nedslidte dæk. Vis mere

Halvdelen af nyprisen

Wael er særdeles vidende om dæks egenskaber. Han vil helst montere brugte dæk af et anerkendt mærke, men som sagt er nogle kunder ligeglade, bare dækket er lovligt.

Tommelfingerreglen er, at et dæk af anerkendt mærke med godt mønster – f.eks. 65-80 pct. af det oprindelige – sælges til halvdelen af nyprisen.

»Jeg monterer aldrig dæk ældre end seks år og med mindre end 4 mm mønster. Det koster trods alt 100 kr. pr. dæk i montering og afbalancering, så med mindre mønster kan det simpelthen ikke betale sig,« siger Wael Mazjan.

På hylderne opmagasineres de brugte dæk side om side med nye af samme fabrikat og model. Mønsterdybden i procent er skrevet på slidbanen, og de fleste dæk ligger mellem 60 og 80 pct. mønsterdybde.

Alle dæk er nøje undersøgt for punkteringer og skader. Har et dæk været punkteret, kasseres det i stedet for at blive lappet.

»Personligt vil jeg meget hellere have brugte dæk med godt mønster på min bil, end jeg vil montere splinternye discountdæk,« siger Wael, der dermed er helt på linje med Michelins vicedirektør.