Danskerne spiller i stigende grad på sportsbegivenheder i håbet om at vinde den store gevinst. Men er man for succesfuld, lægger spilleselskaberne et stærkt begrænsende loft over, hvor meget man kan spille for og dermed hvor meget man kan vinde.

Man kan med andre ord ikke vinde over de store selskaber i længden.

Det fortæller spillere og tidligere medarbejdere hos nogle af spilleselskaberne til Jyllands-Posten.

Med den såkaldte limitering af spillere overtræder bettingselskaberne markedsføringsloven, vurderer juraprofessor Jan Trzaskowski, CBS.

»Virksomhederne signalerer til markedet, at ydelsen er åben for alle. Når spilleselskaberne så stærkt begrænser nogens adgang, fordi de er gode til disciplinen, er der efter min vurdering tale om ulovlig markedsføring,« siger Jan Trzaskowski.

Jens Juul arbejdede 2009-2016 som såkaldt odds-sætter hos selskabet NordicBet. Han siger, at det var en del af hans job at gennemgå kunder og vurdere, om de var »profitable for vores forretning. Vi skulle holde dem under opsyn og limitere dem, hvis de vandt gevinster«.

Spilleselskabernes brancheorganisation, Danish Online Gambling Association (DOGA), bekræfter ikke, at der sker en målrettet limitering af dygtige spillere, men den erkender, at der generelt overvåges og limiteres.

»Man er nødt til at begrænse væddemål. Ellers kan man som udbyder tabe ret mange penge,« siger DOGAs direktør, Morten Rønde.