Den nykårede DM-guldvinder i badminton, Anders Antonsen, har i en alder af 20 år skrevet under på en stor millionkontrakt, som kan sikre ham økonomisk resten af livet.

To gange DM-guld og et lovende talent er vekslet til en sponsorkontrakt i millionklassen.

Jo, karrieren som fjerboldsbetvinger kører på skinner for Anders Antonsen.

Med en frisk DM-sejr og en placering helt oppe på 12.-pladsen på verdensranglisten sidste år, er den 20-årige aarhusianer i de kommende år en stærk udfordrer til de mange asiatiske stjerner samt ikke mindst dansk badmintons ukronede konge, verdensmesteren Viktor Axelsen.

Det har den danske badmintonudstyrs-producent FZ Forza, da også fået øjnene op for.

Derfor har virksomheden revet den sponsorkontrakt, de i forvejen havde med Antonsen over, og i stedet udstyret den talentfulde badmintonkomet med en ny og langt mere lukrativ aftale.

Det er ifølge BT’s oplysninger en sponsoraftale i millionklassen, som er en af de største i dansk badmintons historie, og kun overgåes af Victor Axelsens aftale med det internationale badmintonmærke Yonex.

»For mange badmiontonspillere er det en drøm at kunne leve af sporten. Men med denne aftale kan jeg mere end bare leve af det. Jeg er utrolig stolt af det, for jeg er kun 20 år gammel, og jeg ved godt, at den slags kontrakter ikke hænger på træerne i badmintonsporten,« siger Antonsen om sponsoraftalen, som løber frem til sommeren 2022.

Anders Antonsen vandt, for andet år i træk, guld i badminton herresingle tidligere på måneden. (Foto: Bo Amstrup - Ritzau/Scanpix 2018)
Anders Antonsen vandt, for andet år i træk, guld i badminton herresingle tidligere på måneden. (Foto: Bo Amstrup - Ritzau/Scanpix 2018) Foto: Bo Amstrup
Vis mere

Årligt kan Antonsens sponsorindtægter, ifølge BTs oplysninger, komme op på et en-cifret millionbeløb i den højere ende af skalaen, såfremt han kommer helt op i toppen af verdensrangslisten.

Aftalen er nemlig præstationsbetinget, og kan svinge en del afhængigt, af hvordan Antonsen præsterer. Det er dog ikke noget, der betyder, at presset vokser, siger Antonsen. Tværtimod ser han det som en motivation.

»Det giver selvfølgelig mere, hvis jeg er nummer et i verden, end hvis jeg er nummer 20. Det er en motivation til, at jeg skal levere. Men jeg håber mest, at aftalen giver mig en tryghed i, at jeg er sikret økonomisk i mange år, så jeg kan udvikle mig i fred og ro som spiller,« siger Antonsen, som erklærer, at ambitionen på den lange bane er at komme helt til tops på verdensranglisten.

Hos FZ Forza har de et klart mål med at kaste de mange penge efter Anders Antonsen: Det gælder især om at erobre markedsandele på det lukrative asiatiske marked, hvor badminton i folkerige lande som Indien og Kina er en kæmpestor sportsgren.

»Han er på ingen tid eksploderet til at være en spiller, der er oppe i verdenseliten. Vi tror på, at han kan gå hele vejen.  Det passer godt for vores mærke, at det bliver forbundet med en dansk helt,« siger Martin Lundgaard Hansen, som er brandmanager i FZ Forza.

Foruden at agere reklamesøjle for FZ Forza skal Anders Antonsen også lægge navn til en serie af badmintonudstyr under FZ Forza, som han selv er med til at designe og udvikle.

Her vil han kunne høste yderligere indtægter i form af royalties, alt efter hvordan salget kommer til at gå.