Kære mand; når du fredag aften skal ud med gutterne og hælde øl indenbords eller lørdag aften dele en flaske vin med kæresten over en lækker middag, så tænk dig om en ekstra gang. Din sæd tager nemlig alvorlig skade af for store mængder alkohol.

Det viser en ny undersøgelse blandt 1221 danske mænd i alderen 18-28 år, som var indkaldt til session.

Undersøgelsen, som er foretaget af en række danske forskere, påviser, at hvis en mand regelmæssigt drikker bare fem genstande om ugen, forringes hans sæd i moderat grad. Og sæden bliver dårligere jo flere genstande, der ryger indenbords på fast basis.

- Vi fandt faktisk ud af, at dem, der drikker mere end 25 genstande om ugen, havde cirka 25 procent dårligere sædkoncentration end dem, der ikke drak. Og 25 genstande er ikke nødvendigvis et højt tal set med unge, danske mænds øjne, siger en af forskerne bag undersøgelsen, Tina Kold Jensen, til BT.

Tina Kold Jensen understreger, at undersøgelsen er et såkaldt "observationsstudie", hvor man alene har spurgt mændene én gang om deres alkoholindtag den forgangnge uge, og om hvorvidt dette indtag er generelt.

Derfor kan man ikke umiddelbart konkludere, at mændenes sæd bliver bedre, hvis de holder op med at drikke igen, eller om der er helt andre faktorer, der spiller ind.

- Men vi må formode, at der er en sammenhæng mellem alkoholindtag og sædkvaliteten, siger Tina Kold Jensen.