En mand, der tager 1.000 mg. kalk om dagen, har således 20 pct. forøget risiko for at dø af hjertesygdom, viser et helt nyt studie med deltagelse af 388.000 mænd og kvinder, fulgt gennem 12 år.
Tidligere studier har vist, at daglig indtagelse af kalkpiller i gennemsnit øger risikoen for blodpropper med mindst 25 procent.
Et støt stigende antal danskere sluger hver dag en kalkpille - ofte i kombination med D-vitamin - i håb om derved at få stærkere knogler og undgå knogleskørhed.
Læge Jerk W. Langer, der forsker i og underviser på Københavns Universitet i brugen af kosttilskud, advarer - på baggrund af det nye studie - imod et ukritisk pille-forbrug.
Her kan du blive klogere på faren ved kalkpiller.
Modtag det ugentlige nyhedsbrev fra BT PLUS her
Kalkpiller, som omkring en halv million danskere tager i perioder, kan øge faren for at dø af et hjerteanfald. Altså hvis du er mand. Derimod er der tilsyneladende ingen fare for kvinder.
En mand, der tager 1.000 mg. kalk om dagen, har således 20 pct. forøget risiko for at dø af hjertesygdom, viser et helt nyt studie med deltagelse af 388.000 mænd og kvinder, fulgt gennem 12 år.
Tidligere studier har vist, at daglig indtagelse af kalkpiller i gennemsnit øger risikoen for blodpropper med mindst 25 procent.
Et støt stigende antal danskere sluger hver dag en kalkpille - ofte i kombination med D-vitamin - i håb om derved at få stærkere knogler og undgå knogleskørhed.
Læge Jerk W. Langer, der forsker i og underviser på Københavns Universitet i brugen af kosttilskud, advarer - på baggrund af det nye studie - imod et ukritisk pille-forbrug.
Herunder kan du blive klogere på faren ved kalkpiller.
{embedded type="node/node_file" id="24332438"}
Modtag det ugentlige nyhedsbrev fra BT PLUS her