Da det første liveshow i X Factor 2017 blev skudt i gang, startede ikke alt som det skulle. Det har BT.dk før skrevet om.
En lydkatastrofe ramte nemlig showet, da duoen Fyhnen Sisters skulle synge sangen ’My Silver Lining’, hvilket betød, at lydstreamingen fra studiet og ud igennem fjernsynet til de danske stuer var helt miserabel.
»Vi er super ærgerlige over, at Danmark ikke kunne høre, hvordan vores sang egentlig lød. Det kan godt være, at de 200-300 mennesker i studiet kunne høre det, men det kunne de 1,5 millioner ude i stuerne ikke,« fortæller Janne Fyhn, der var en del af duoen Fyhnen Sisters, til BT.
Under gruppens optræden tænkte Janne Fyhn ikke over, at noget var galt. Hun hørte kun, at der var lidt knas med lyden i begyndelsen af deres sang.
Men under pausen i X Factor, hvor Mette Lindberg, gruppens mentor, talte med de to piger, så gik alvoren om, hvad der faktisk var sket op for dem.
»Lige da vi går af scenen, er vi helt vild høje. Det er det fedeste, og vi er virkelig stolt og tilfredse med vores optræden. Men da vi snakker med Mette (Lindberg red.) i pausen, og hun siger, at det faktisk er værre, end der er udtalt indtil nu, så får jeg en følelse af, at det er uretfærdigt. Det er ligesom at flyve og så blive kastet ned i jorden,« siger Janne Fyhn.
Janne Fyhn tør dog ikke spå om, hvilke konsekvenser lydproblemerne har haft for duoens skæbne. Duoen, der jo som bekendt, endte med at måtte forlade showet.
Hun mener, at den største ærgrelse, hun efterfølgende har haft, er den personlige, da hun gerne ville have at Danmark skulle se, hvad gruppen egentlig kunne levere.
»Det er ikke til at sige, om vi var endt i farezonen eller ej, hvis lyden havde været i orden. Vi sang en lidt anderledes genre, så om det er det eller lydproblemerne, der har gjort, at vi kom i farezonen, ved jeg ikke. Men det kunne være rart at vide,« siger Janne Fyhn.
Også Mette Lindberg var frustreret over lyden. Hun sagde til søstrene, at det var ærgerligt, at problemerne lige ramte dem, da de var gruppen, der havde rykket sig længst fra auditions og frem til liveshowet.
Mentoren har også tidligere fortalt til BT, at hun råbte lidt højt i pausen.
Til trods for den store lydfadæse i fredagens show, så har DR ikke meldt noget ud til Fyhnen Sisters. Det eneste, gruppen har fået af respons fra DR, er, det de har kunne læse i pressen.
Her har Jan Lagermand Lundme, der er X Factor-boss, sagt til DR.dk
»Der var en teknisk fejl i starten af deres nummer. Det er meget beklageligt, men det er det den slags, der nogen gange sker, når man sender live-tv«
Janne Fyhn tænkte ikke i første omgang over, om duoen skulle have haft mulighed for en omsang før farezonen.
»Jeg har da her i dagene efter tænkt, at det kunne være fedt at få lov synge igen, for så kunne Danmark høre, hvordan vi egentlig lyder,« siger Janne Fyhn.
Hun mener dog alligevel, at DR har håndteret sagen professionelt, da de var hurtige til at rette problemet, så det kun nåede at genere en af showets sange.
Trods de mange lyd- og teknikproblemer der var, så var det en fantastisk oplevelse, understreger Janne Fyhn.