Spørgsmål: Jeg har været til dit foredrag et par gange og har tidligere bidt mærke i din tilgang til kaffe og herunder koffein. Der er lige kommet en ny stor dansk rapport om kaffe og sundhed. Vil du uddybe dit syn på sagen på denne baggrund? Du er en stor inspiration. På forhånd tak for svaret. Venlig hilsen Andreas

Chris MacDonald: Tak for dit spørgsmål. Det er rigtigt, at Vidensrådet for Forebyggelse netop har publiceret en stor rapport ”Kaffe, sundhed og sygdom”, som omhandler kaffe og dens potentielle effekter på menneskers sundhed og sygdom. Rapporten konkluderer, at 3-4 kopper (filter)kaffe om dagen har en forebyggende effekt i forhold til eksempelvis Parkinsons sygdom og type 2 diabetes. Derudover konkluderer man i rapporten, at nyere studier tyder på, at kaffe kan mindske risikoen for blodprop og blødning i hjernen, mens andre studier peger i retning af, at kaffe sænker den samlede kræftrisiko og beskytter mod eksempelvis depression, men der er brug for mere forskning på nogle af sygdomsområderne. Disse konklusioner bakkes op af et andet review fra 2011, men hvad betyder det egentlig?

For det første er det vigtigt at bemærke, at konklusionerne gælder mennesker uden kendt sygdom. Det er altså ikke undersøgt grundigt nok blandt mennesker med en konstateret sygdom. Udfordringen med dette forskningsområde er ydermere, at konklusionerne i høj grad er baseret på observationsstudier, hvor man ikke direkte kan koble årsag og virkning, men i langt højere grad taler om associationer – med andre ord mulige forbindelser. Jeg vil ikke anbefale dig eller andre at give sig i kast med at drikke kaffe på baggrund af denne rapport, hvis man ikke drikker kaffe på nuværende tidspunkt, men på den anden side, findes der heller ikke evidens for helt at udelukke kaffe, når vi retter blikket mod sundhed/sygdom.

Når jeg har talt om og taler om kaffens negative effekt, så er det mere specifikt koffeinens indvirkning på nattesøvnen og dermed ikke direkte relateret til forebyggelse af sygdom. Man kan naturligvis argumentere for, at hvis man indtager for meget koffein (for sent på dagen), påvirkes søvnen negativt og når man er træt, har man tendens til at træffe de ”lette” valg, som ikke ligefrem er proaktivt for forebyggelse af sundhed og sygdom. Så det hele hænger sammen. Jeg synes det er helt i orden at drikke et par kopper kaffe om dagen, men gør det inden kl. 12.00. Håber det gav dig svar. Stay strong!