Et spansk studie viser, at de kvinder, der har ammet længere end et halvt år har senere fået brystkræft end dem, der har ammet under seks måneder.

Et spansk studie af 504 kvinder med brystkræft viser, at disse kvinder har fået sygdommen langt tidligere, hvis de har født og ammet deres børn i mindre end seks måneder, end hvis de har ammet længere end et halvt år. Det skriver The Guardian ifølge Videnskab.dk.

Studiet viser, at amning er så beskyttende mod brystkræft, at det kan udskyde sygdommen for mødrene i hele 10 år – men altså kun blandt kvinder, der ammer i mere end seks måneder og i øvrigt ikke ryger. Kvinderne, der deltog i studiet, var mellem 19 og 91 år.

Læs også hos Videnskab.dk: Lys for enden af tunnelen mod aggressiv brystkræft

Forskerne bag det spanske studie, som er publiceret i det videnskabelige tidsskrift Journal of Clinical Nursing, beretter, at antallet af kvinder med brystkræft kan reduceres drastigt, hvis mange flere kvinder ammede.

Læs også hos Videnskab.dk: Kvinder med betændte bryster stopper amning tidligt.

- Amning i perioder på over seks måneder giver ikke kun børnene en lang række helbredsmæssige fordele, det beskytter også mødrene fra alvorlige sygdomme såsom brystkræft, udtaler medforfatter Emilio González-Jiminéz fra the University of Granada.

Læs også hos Videnskab.dk: Store bryster, kavalergang og g-strengstrusser, den memetiske forklaring

Studiet bekræfter tidligere resultater fra forskningens verden. Såvel amning som graviditeten i sig selv menes at være med til at beskytte kvinder fra brystkræft ved at nedsætte deres østrogen-niveau.

Læs også hos Videnskab.dk:

Derfor er mænd brystfikseret

Amning kan betyde B12-underskud hos babyer