Øverst ses vragresterne fra det russiske turistfly, som 31. oktober styrtede til jorden

Et britisk Thomson-fly med 189 passagerer ombord var i august skræmmende tæt på at blive ramt af et misil nær den egyptiske ferieby, Sharm el-Sheik. Det skriver flere britiske medier, blandt andre Daily Mail.

Flyet var fyldt med forventningsfulde feriegæster, da piloten fik øje på et misil der fræsede gennem luften. De 189 passagerer kan takke den årvågne pilot for, at de stadig er i live, for det var takket være en unvigelsesmanøvre, at flyet undgik at blive ramt. Ifølge Daily Mail var misilet inden for 1.000 fod (ca. 300 meter) fra flyet.

Flyet landede på sikker vis i Sharm el-Sheikh. Passagerne blev ikke fortalt noget som helst om, hvor tæt de havde været på at ende ligesom de 224 passagerer på det russiske Metrojet-fly, der styrtede ned på Sinai-halvøen tidligere i denne uge. Ingen af dem overlevede.

Læs også: Russisk ekspert: Her er beviserne på, at dødsflyet blev sprængt i stykker

Først torsdag fortalte det britiske transportministerium offentligheden om episoden, der udspillede sig 23. august.
»Kaptajnen havde styringen med flyet, men andenpiloten var i cockpittet og så raketten komme i retning mod flyet. Han gav ordre til, at flyet skulle dreje til venstre for at undgå raketten, som var 1.000 fod væk,« siger en kilde i ministeriet ifølge Daily Mail.

Ifølge den britiske avis The Sun har den amerikanske efterretningstjeneste afluret en internetkorrespondance mellem britiske ekstremister, hvor de taler om angrebet mod det britiske fly. Avisen har talt med kilder, der siger, at myndighederne har mistanke om, at Islamisk Stat har en agent i Sharm el-Sheiks lufthavn. Samtidig citerer NBC unavngivne kilder for at sige, at amerikanerne har aflyttet en samtale mellem en IS-leder i Syrien og en leder af IS i Egypten, hvor de taler om nedbringningen af det russiske Metrojet-fly.

Læs også: 26-årig amerikaner blev slået ihjel af IS: Terror-leder brugte hende som sin personlige sexslave

Det danske udenrigsministerium har de seneste måneder ikke frarådet rejser til Sharm el-Sheikh. Først i går fredag blev rejsevejledningen til Sinai-halvøen ændret. Udenrigsministeriet fraråder nu alle »ikke-nødvendige rejser til den sydlige del af Sinai-halvøen, inkl. Sharm el Sheikh.«