Forebyggelse er den bedste medicin mod forkølelse og influenza, og med lidt omtanke kan du forvandle din krop til et skjold mod vira og bakterier.

Forkølelsessæsonen står for døren, og er du ikke allerede blevet ramt af den snottede næse og den ømme hals, er der stor sandsynlighed for, at du bliver det. Med mindre du tager dine forholdsregler. For selv om forkølelse kommer og går som så mange andre ting i livet, så kan du gøre dit til at undgå et forkølelsesangreb, men du kommer ikke sovende til det. Og dog…

Sov godt
Et stærkt immunforsvar fungerer som et skjold for vira og bakterier, og selv om luften er spækket med forkølelsesvira, har du større chance for at undgå disse, når kroppen er i topform. Søvn er som bekendt en af de vigtigste faktorer, når det kommer til et sundt helbred og immunforsvar, og derfor bør du få mindst syv timers søvn hver nat – også når du er forkølet. En god nattesøvn kan nemlig være medvirkende til, at du kommer dig hurtigt over sygdommen. Er det en udfordring for dig at sove godt, når næsen er snottet, så husk at pudse næse inden du lægger dig til at sove, og anvend næsespray, der reducerer slimproduktionen og åbner luftvejene. En næsespray virker i op til 12 timer og giver derfor fri passage gennem næsen hele natten.

Vær aktiv
Ligesom søvn er en aktiv livsstil også medvirkende til, at du opretholder et stærkt immunforsvar. Når blodomløbet sparkes i gang, hjælpes de hvide blodceller rundt i kroppen, hvor de kan bekæmpe infektioner, og det gør, at forkølelsen eller influenzaen ikke bliver en realitet. Pas dog på med at træne så hårdt, at du udmatter kroppen mere end hvad godt er. For hård motion kan nemlig have den modsatte effekt på immunforsvaret – nemlig at det krakelerer og du bliver syg.

Kontrollér hygiejnen
Hvis du vil undgå forkølelse, er der en god fidus i at forebygge infektioner, og det gør du bl.a. gennem god håndhygiejne. Vask hænder hyppigt, brug papir til at tørre hænderne i og undgå at klø dig i næsen eller berøre ansigtet på anden vis, da forkølelse og influenza særligt smitter, når virus føres videre fra hænder til øjne eller næse. Undgå så vidt muligt at komme i kontakt med andres bakterier, og tænk over hvad du rører ved i løbet af dagen. Har du trykket hænder med nogen, deler du træningsredskaber med andre, eller bruger du et fælleshåndklæde, efter du har vasket hænder, udsætter du dig selv for et hav af bakterier. Skærm derfor af for bakterierne, når du kan, og vær flittig med både håndvask og brusebad. Del aldrig næsespray med andre, men sørg for at hvert familiemedlem har sin egen personlige spray.

Skær ned på cigaretterne
Igen skal det handle om immunforsvaret. Rygning svækker immunforsvaret, hvilket i sig selv gør dig mere sårbar over for infektioner, vira og bakterier, men det påvirker også slimhinderne i næsen, som bliver mere sårbare. Dette er ikke blot irriterende – de generede slimhinder resulterer også i, at en virus har lettere ved at ramme dig.

Spis sundt
Om vinteren kan det være svært at få den daglige dosis af D-vitamin, da solen er så godt som sunket i horisonten, og du får måske også generelt færre vitaminer, da sommerens grøntsager, bær og frugter for længst er høstet. Alligevel bør du prioritere den sunde livsstil, da også dette hjælper på et sundt immunforsvar. Få omega-3 og D-vitamin fra fede fisk, få vitamindepoterne fyldt op med masser af frugt og grønt, og tilføj så lidt kød, så du også får godt med protein.

Annoncørbetalt indhold (native indhold) er et kommercielt samarbejde mellem Berlingske Media PartnerLab og en annoncør. Berlingske medias uafhængige redaktioner har intet at gøre med udarbejdelsen af dette indhold.