De fleste danskere har fundet ud af, at det kan være godt for både sundhed og klima at spise mindre kød. Heldigvis har det aldrig været nemmere at skære lidt ned på kødforbruget.

Supermarkeder bugner af alternativer til kødet - og du behøver ikke finde det alt sammen i grøntafdelingen. Nuggets uden kylling og kødfars uden kød er nogle af alternativerne i supermarkedet imens Simple Feast leverer vegetariske og veganske måltidskasser.

Kom i gang med de kødfrie måltider: Brug koden REALFOOD og spar 25% på de første fire måltidskasser

Der ingen tvivl om vegetarisk og vegansk har fundet vej frem til danskernes spiseborde og nu er et politisk parti, der har det øverst på deres dagsorden - nemlig Veganerpartiet - endda blevet opstillingsberettiget til Folketinget. Men heldigvis har det aldrig været nemmere at få lidt ekstra kredit på klima- eller sundhedskontoen ved at vælge vegetarisk eller vegansk.

Det danske måltidskassekoncept, Simple Feast, som blandt andet komiker Casper Christensen og skuespiller Christiane Schaumburg-Müller begge er tilhængere af er et godt eksempel på, hvordan tendensen med kødfrie måltider er vundet frem i Danmark.

Du behøver nemlig ikke blive 100% vegetar eller veganer for at skære ned på dit kødforbrug. Med måltidskasser som Simple Feast, kan du spise uden om kødet tre gange om ugen og på den måde ændre dine vaner en smule.

Få inspiration til de kødfrie måltider: Brug koden REALFOOD og spar 25% på de første fire måltidskasser hos Simple Feast

Hvis du også vil skære lidt ned på dit kødforbrug, så er her 5 gode råd, der kan hjælpe dig til at spise mindre kød i hverdagen:

  1. Indfør kødfrie dage: Hvis husstanden beslutter sig for at i hvert fald én dag om ugen skal måltiderne ikke bestå af kød, så er i godt på vej. Det gør det også nemmere at overskue og I kan teste nye vegetariske opskrifter  - eller gå på opdagelse i supermarkedernes kødfrie alternativer.
  2. Lad dig inspirere: Find en vegetarisk kogebog eller prøv en alternativ måltidskasse. Der findes helt sikkert også nogle i jeres netværk som kender nogle vegetariske retter i kan prøve af. Se det som nye muligheder til madplanlægningen i stedet for begrænsninger.
  3. Lad tilbehøret tale: De fleste, når de tænker på hvad de skal lave til aftensmaden, tænker kødet først. Prøv at vende det hele på hovedet og tænk tilbehør og grønt først. Efterår er samtidig suppevejr og rigtig mange supper behøver slet ingen kød for at være fyldige og mættende.
  4. Sæt realistiske mål: Det kan være svært at tage en kold tyrker, hvis man er vant til at spise kød hver dag. Start derfor i de små og vælg fx en enkelt dag eller start med at vælge nogle kødtyper fra som fx oksekød.
  5. Planlægning er vigtigt: Planlæg jeres måltider, så I ikke står kl. 17 i supermarkedet og skal finde på en ny lækker vegetarisk ret. Det kan gøre det næsten umuligt til at begynde med. Måske skal I starte med at eksperimentere med nye opskrifter i weekenden, hvor I har bedre tid.

Få inspiration til de kødfrie måltider: Brug koden REALFOOD og spar 25% på de første fire måltidskasser hos Simple Feast


Læs også: Dansk mærke skaber revolutionerende undertøj

Dette indhold er produceret af Berlingske Media i samarbejde med en annoncør. Berlingske Medias uafhængige redaktioner har intet at gøre med udarbejdelsen af indholdet.