Du behøver ikke knokle på eliteplan for at holde kroppen sund og stærk. Med mere aktivitet og flere varierede bevægelser i dagligdagen holder du kroppen sundere, mens du forebygger smerte og overbelastningsskader.

Det kræver ikke et dagligt besøg i fitnesscentret eller et crossfitkontingent for at holde kroppen stærk. Jovist er de krævende træningsformer én vej at gå, men du kan faktisk holde kroppen sund og stærk uden at lægge dit liv og dit aktivitetsniveau markant om.

Det aktive liv er alfa og omega for et godt helbred og en sund krop. Sørger du for at holde dig aktiv i hverdagen gavner det både kredsløb, muskler, led og dit generelle velbefindende, men blot fordi du ikke er typen, der ynder at svede i timevis på spinningcyklen, skal du ikke fortvivle. Det er nemlig mere overkommeligt at holde sig i god fysisk form, end du måske tror.

”Det er vigtigt ikke at undervurdere en god gåtur eller en tur på cyklen. Mange mennesker tænker, at det ikke er træning, men du får hele kredsløbet i gang, alt imens du får aktiveret led og muskler. De huslige pligter er en anden form for aktivitet, vi heller ikke bør overse. At vaske bilen eller lave havearbejde giver faktisk noget mere, end de fleste umiddelbart går og tror,” siger Pia Koch, fysioterapeut hos Fysioterapeuterne i Esbjerg.

Bevæg dig varieret
Når du tænker bevægelse ind i hverdagen, er det vigtigt, at du også tænker i variation, påpeger Pia Koch.

”Det er vigtigt for vores generelle velbefindende at holde kroppen i gang, men det er på samme tid også vigtigt, at vi ikke bevæger os for ensidigt, da dette kan resultere i overbelastningsskader med smerter til følge.”

Er du så uheldig, at du allerede er ramt af en overbelastningsskade, betyder det ikke, at du skal stoppe med at bevæge dig, men her er det især vigtigt, at du bevæger dig varieret og i øvrigt undgår at lægge pres på det belastede område.

”Har du en tennisalbue, skal du ikke gå ud og grave have, da dette øger inflammationen i albuen. Undgå generelt at lave bevægelser, der forvolder decideret smerte på det overbelastede område og hold dig i stedet i gang på andre måder. Oplever du, at området er meget smertefuldt og forhindrer dig i at holde dig i gang, kan du tage nogetsmertestillende medicin, der fås i håndkøb, som har anti-inflammatorisk virkning – enten i form af piller eller gel,” siger Pia Koch.

Hold dig i gang – på den nemme måde:

Gå en tur
Du får gang i pulsen og hele kroppen kommer i bevægelse, uden du overbelaster dig selv. Kvinder der går en tur i moderat tempo mindst en time om ugen, har ifølge Hjerteforeningen 50 procent mindre risiko for at få en hjertesygdom.

Gå i haven
I haven får du rig mulighed for at få prydet haven og på samme tid få hele kroppen i spil, når du graver, river og skubber græsslåmaskinen.

Tag cyklen
Hop op på cyklen, når du skal handle eller når du skal på arbejde. På cyklen får du både pulsen op og gang i benene.

Gør rent
Indendørs rengøring gør omtrent det samme for dig som en gang havearbejde. Få rengjort hjemmet og få gang i hele kroppen når du skal rundt i alle hjørner og kroge.

Dette indhold er produceret af Berlingske Media i samarbejde med en annoncør. Berlingske Medias uafhængige redaktioner har intet at gøre med udarbejdelsen af indholdet.