Du har besluttet at stoppe med at ryge, men hvordan lykkes du med projektet? Er det bedst at smide smøgerne ud ad vinduet fra den ene dag til den anden, eller bør du gradvist nedsætte dit forbrug? To eksperter giver deres bud.

Næsten en fjerdedel af alle danskere ryger dagligt eller lejlighedsvist. En stor del af dem ønsker at kvitte cigaretterne. Faktisk vil 62 % af dagligrygerne gerne holde op med at ryge. Det viser tal fra undersøgelsen Danskernes Rygevaner 2018, som er foretaget i et samarbejde mellem Hjerteforeningen, Sundhedsstyrelsen, Lungeforeningen og Kræftens Bekæmpelse.

Maj-Britt Bjerre Koch er direktør i virksomheden Rygestopkonsulenterne. Siden 2002 har hun og virksomhedens øvrige rygestopkonsulenter haft mere end 10.000 rygere gennem et rygestopforløb. 70,6 % af kursisterne er stadig røgfri efter seks måneder. Maj-Britt Bjerre Koch anbefaler i udgangspunktet, at man stopper fra den ene dag til anden.

”Det kan føles som en naturlig strategi stille og roligt at trappe ned og så på et eller andet tidspunkt have kontrollen over det. Men min erfaring er, at det kun fungerer for de færreste. Mange af de rygere, som kommer til os, har af flere gange prøvet gradvist at trappe ned uden, at det er blevet til et varigt rygestop.”

Få hjælp til dit rygestop her

Vaneændringer
For nogle kan et akut rygestop dog virke helt uoverskueligt, og her kan man vælge at trappe gradvist ned. Færre cigaretter er dog ikke nødvendigvis sundere, vurderer Maj-Britt Bjerre Koch.

”Dem, der skærer ned, er tilbøjelige til at suge endnu mere til i de cigaretter, de faktisk ryger, så resultatet bliver det samme. For selvom du trapper ned i antallet af cigaretter, vil kroppen forsøge at få den samme mængde nikotin ved at suge dybere, så man bare ryger mere intenst. Samtidig er man hele tiden i en ambivalent tilstand, hvor man konstant diskuterer med sig selv, hvornår det er okay at tage den næste cigaret. Der kræver ressourcer at sige nej, og det slider.”

Vælger man nedtrapningsmodellen, er det derfor afgørende, at man også er bevidst om sine rygevaner og arbejder med vaneændringer.

”Hvis ens eneste strategi er, at man bare tænker, at man ryger ti i stedet for tyve cigaretter, er der ikke stor chance for at det virker. Derfor arbejder vi også med kursisternes rygevaner. I særlige tilfælde siger vi ”sæt et plaster på og ryg videre, men lad være med at ryge om natten eller ryg først kl. 12 eller lad være med at ryge sammen med din ægtefælle derhjemme”. Og så oplever mange pludseligt, at det bliver nemmere, fordi plasteret tager nikotintrangen, og så kan man bedre træffe et valg. Det er vores praktiske erfaring, at det virker.”

Ifølge Maj-Britt Bjerre Koch er det netop de små vaneændringer, der kan bane vejen til et varigt rygestop.

”Man kan f.eks. tage det sociale ud af rygningen, så man kun ryger, når man er alene. Det kunne være en vaneændring, som er vejen hen imod at kvitte smøgerne. Eller f.eks. først ryge om morgenen, efter man har sat kaffen over. De små vaneændringer kan gøre dig bevidst om, hvad man har af rygevaner, men også at man godt kan ændre dem.”

Og det er lige præcis de små succesoplevelser, fortæller Maj-Britt Bjerre Koch, der kan motivere rygerne til at holde helt op.

”For os handler det om at bygge rygerne op, så de mentalt føler, at de kan klare det.”

Få gode råd fra en eks-ryger her

Alle kan stoppe
En del af de klienter, som kommer forbi Peters Scheinings kontor Scheining Institute i København, er storrygere, der ønsker rådgivning til at kvitte smøgerne. Peter Scheining vil enhver tid anbefale, at man kvitter cigaretterne med det samme. Dog vil en ”ren” kold tyrker uden brug af nikotinerstatningsprodukter ikke være anbefalelsesværdigt, vurderer Peter Scheining. Vælger man at kvitte smøgerne fra den ene dag til den anden, skal man bruge nogle nikotinpræparater ”til at tage toppen af trangen”. Som Maj-Britt Bjerre Koch også fortæller, kan det i nogle tilfælde være en fordel gradvist at nedtrappe.

”For storrygere som har røget i mange år, kan det være en ide at nedtrappe af den simple årsag, at et totalt stop uden hjælpemidler kan blive en rigtig slem omgang rent psykisk. Samtidig er vanerne og ritualerne det, der fylder mest. Og de er nemmere at kigge på, når du ikke har den her trang til nikotin,” siger han og tilføjer, at målet er både at slippe af med smøger og nikotinafhængighed.

”Hos mig går vi altid efter, at mennesker skal tage ansvar i deres liv og dermed tage fuld kontrol over det. Derfor vil slutmålet altid være at blive total uafhængig af cigaretter og/eller nikotin og ikke danne nye vaner eller afhængigheder som en erstatning for dette.”

Peter Scheining er overbevist om, at alle evner at stoppe med at ryge, også selvom man har en række mislykkede forsøg bag sig.

”Det handler ikke om, hvor mange gange man falder, men hvor mange gange man rejser sig. Det kan godt være, man er faldet i før, men det skal nok lykkes at stoppe, hvis man vil det nok”.

Dette indhold er produceret af Berlingske Media i samarbejde med en annoncør. Berlingske Medias uafhængige redaktioner har intet at gøre med udarbejdelsen af indholdet.