Med den kolde tid kommer også forkølelser, og selv om vi spiser appelsiner i lange baner, er der ikke noget at gøre. Det er svært at undgå forkølelse, men du kan selv gøre dit, for at forkølelsen bliver så kortvarig og nem som mulig.

Vinteren er på vej, og af erfaring ved vi også, at der er forkølelser i vente. På et eller andet tidspunkt, når du står med deadlines op over begge ører, og hele familien kommer til middag, kommer forkølelsen som en bombe af ubehag. Den er aldrig velkommen, og den kommer aldrig på det rigtige tidspunkt – og selv om du tager dine forholdsregler, så kan du ikke være sikker på, at næsen ikke stopper til og du må kapitulere til sengen i et par dage.

Når du først er ramt, tænker du nok mest på, hvordan du slipper af med forkølelsen igen. Ting tager tid, men du kan speede processen lidt op ved at passe ekstra godt på dig selv.

Få flere gode råd mod forkølelse her

1) Drik vand og te
Når du er forkølet taber du en del væske, særligt hvis du også oplever feber. Derfor er det vigtigt, at du får rigeligt at drikke – både vand og te. Hvis halsen er øm, er det ikke altid vand, der lokker mest, men der er heller ingen skam i at drikke te. Te har ikke en helbredende effekt, men det kan erstatte vand og give dig den væske, du har brug for, når du er syg.

Og ikke nok med det. Te kan også virke lindrende og skabe velvære, når du har allermest brug for det, og føler du dig godt tilpas (så godt som du nu kan, når forkølelsen raser), så er chancen for at komme sig over sygdommen hurtigt også større.

Billede: Scanpix
Billede: Scanpix
Vis mere

2) Hvil dig
Selv om du måske ikke føler, at du har tid til at tage en slapper, så gør det alligevel. Når du slapper af, har kroppen lettere ved at regenerere, og sandsynligheden for, at du hurtigere er tilbage på arbejde, er større, hvis du trækker stikket et par dage. Sørg for at få din søvn, se et par afsnit af en god serie eller løs en kryds og tværs.

Det er ikke blot afslappende, men det får også tankerne væk fra dagligdagen, og når du er tilbage på jobbet igen vil du altså både være fysisk og mentalt restitueret.

3) Sov godt
En udfordring ved forkølelse kan være nattesøvnen. Når næsen er stoppet, og du trækker vejret gennem munden, føler du dig næppe på toppen, og når vejret trækkes gennem munden, kan det også føre til en endnu mere øm hals. Der er altså god grund til at trække vejret gennem næsen så vidt muligt. Start med at pudse næsen, og giv så næsen et pust med næsesprayen, inden du går i seng.

Arkivfoto Scanpix
Arkivfoto Scanpix
Vis mere

Når du pudser næsen, renser du den for sekret, og når du efterfølgende anvender næsesprayen, reduceres produktionen af slim, ligesom slimhinderne også trækker sig sammen, således at du får bedre passage i luftvejene. Effekten af næsesprayen varer i op til 12 timer, men du kan også ligge med hovedet hævet, når du sover. Ved at hovedet holdes oppe reduceres tilførslen af blod til de fine blodårer i næsen, og det betyder også mindre produktion af sekret i næsen. Med servietter, næsespray og en god sovestilling, er der altså en god chance for, at du kan komme sovende gennem hele natten.

Annoncørbetalt indhold (native indhold) er et kommercielt samarbejde mellem Berlingske Media PartnerLab og en annoncør. Berlingske medias uafhængige redaktioner har intet at gøre med udarbejdelsen af dette indhold.