Kvinder kan lære meget af mænd, når det kommer til at handle på nettet.

Kvinder og mænd er heldigvis forskellige. Hurra for det.

Men indimellem bør vi stoppe op og kigge det andet køn over skulderen, når de gør noget på en smartere måde, end vi selv gør. F.eks. kunne kvinder lære gode trick af mænd, når det handler om at købe varer på nettet.

Sætter vi danskernes digitale hverdag under lup, handler både mænd og kvinder mere og mere på nettet.

Mange mænd er temmelig vilde med deres it-grej, uanset om det er telefonen, pc’en eller noget helt tredje. Måske er det den naturlige digitale begejstring, der gør, at mændene faktisk har førertrøjen på, når vi ser på disciplinen: Indkøb på nettet.

Mænd handler oftere end kvinder på nettet, de køber ind indenfor flere kategorier af varer og ydelser, og de bruger flere penge end kvinderne. Men det er ikke dét, der gør dem til mestre i nethandel. Det er derimod deres evne til research, inden de køber.

Kritiske mænd

Mænds kritiske ’indkøbssans’ er langt mere veludviklet end kvindernes, og den kan vi kvinder lære af. Den kritiske sans kan nemlig give plus på den private konto.

Måske er mænd mere tålmodige end kvinder? I hvert fald forbereder de deres nethandel en del grundigere, end kvinder gør. Ser vi nærmere på mænds købeadfærd, giver de sig bedre tid til at træffe beslutninger og forbereder deres køb på nettet mere end kvinderne. Mænd går mere op i at tjekke informationer on-line om produkterne, inden de klikker på køb og putter varer i den virtuelle indkøbskurv. Men ikke nok med det. Mændene har også meget mere travlt end kvinder med at sammenligne pris og kvalitet, inden de køber.

I mine øjne gør det mænd til perfekte forbrugere. For når du gør en god og vel-researchet handel, undgår du at blive skuffet og fortryde bagefter. Alfa og omega er, at du er velforberedt og gør dit ’førkøbs-arbejde’ ved skærmen, inden du trykker ’køb’. Det sparer dig for skuffelser. Og for omkostningerne ved at sende varerne retur.

Foto: Iris
Foto: Iris
Vis mere

  • ANNS TIP: Giv dig tid, når du køber på nettet. Sæt dig ind i hvad     taler for og imod, at du gennemfører handlen? Så slipper du for at ærgre dig bagefter.

GUIDE - 11 råd til netshoppere

  1. Søg informationer og produkttest, som kan hjælpe dig med at træffe det rigtige valg.
  2. Sammenlign priser og leveringsbetingelser på forskellige sites. Måske kan du spare betaling af fragt eller porto.
  3. Er der garanti på din vare? Husk at få et skriftligt garantibevis – på dansk.
  4. Handler du i en netbutik, du ikke kender? Kontroller at hjemmesiden giver dig de lovpligtige oplysninger om f.eks. fortrydelsesret og sælgers kontaktoplysninger. Tjek om, butikken har e-mærket, og dermed opfylder alle lovens krav.
  5. Tjek, at netbutikken har en sikker forbindelse f.eks. SSL (se efter hængelåsen i bunden af siden). Det sikrer, at de informationer, du giver, bliver krypterede.
  6. Brug betalingskort. Betal aldrig forud med en bankoverførsel eller lignende.
  7. Gem en kopi af din ordre.
  8. Spær dit betalingskort med det samme, hvis der bliver trukket penge – uden din accept.
  9. Kontroller varen, når du modtager den.
  10. Fortryder du dit køb? Giv besked til sælger via den standardformular, sælger har sendt dig. Overhold fristen og få en kvittering for modtagelsen, når du sender en vare retur.
  11. Tjek din netbank for at sikre, at der kun hæves det aftalte beløb. Hvis butikken har trukket mere end aftalt, har du ret til at få dine penge igen. Du skal altid kontakte butikken først for at løse et problem. Hjælper det ikke, skal du kontakte din bank.

Ekstra om betalingskort

Betalingskort virker forskelligt:
De fleste har et Visa/Dankort, der er et ’kontantkort’, hvor beløbet trækkes med det samme.
Derudover har mange et internationalt kreditkort f.eks. et MasterCard. Det er et ’kreditkort’, hvor køb trækkes en gang om måneden, og hvor man har en kreditgrænse.

Kilder: It-anvendelse i befolkningen 2016.
DST Årsrapport 2016 fra FDIH