»Udtrykket følger tidens designtendens med brug af billeder i forskellige størrelser, en bevidst lidt uformel opbygning og et dynamisk layout. Nogen vil måske kalde det lidt rodet.«

Sådan siger Anders Kjærgaard, kreativ direktør i design- og kommunikationsbureauet Bureau117, om Kongehusets nye hjemmeside.

Det danske kongehus kan næppe kaldes for en frontløber, når det kommer til digital fornyelse, og det er heller ikke ofte, at designet på Kongehusets hjemmeside ændrer sig. Kun fire gange siden 1990erne har de grafiske designere været i gang – og senest i denne uge.

Derfor har B.T. bedt Anders Kjærgaard om at komme med en anmeldelse af Kongehuset.dk's nye design.

Han mener, at der helt generelt er udført et fint stykke designarbejde. Både farve- og designvalg er pæne, ordentlige og konservative.

»Men det ville også være mærkeligt andet,« siger Anders Kjærgaard.

I Kongehusets pressemeddelelse om den nye side skriver det, at siden byder på et »opdateret og mere brugervenligt« design.

Anders Kjærgaard er dog ikke sikker på, at de er nået helt i mål med dette.

»Da det er en særdeles informationstung side, kan man diskutere, hvor brugervenlig den overhovedet kan blive. I min optik er hovedmenuen, som er hjertet i hjemmesiden, lidt svær tilgængelig, og indholdet i menuen kan være vanskeligt at overskue for en helt almindelig bruger.«

Det kan dog være hjemmesidens målgruppe, der er skyld i denne opbygning.

»Jeg tænker, at det primært er journalister, der sidder på deres kontorplads og skal følge med i Kongehusets virke. Jeg tænker ikke, at det er fru Hansen på 70 år med sin iPad, der er den primære målgruppe.«

I forhold til indholdet på siden beskriver han det som relativt tørt – og så er der meget af det. Hvilket er ganske forventeligt, når der ses på formålet med Kongehusets hjemmeside, som må være at informere om Kongehusets officielle arbejde og repræsentation af landet.

»Hvis det er letbenet royal underholdning, man søger, bliver man skuffet. For siden er ikke specielt underholdende,« siger Anders Kjærgaard.

Noget, der ikke får ros med på vejen, er den digitale julekalender, hvor der hver dag frem mod jul offentliggøres et nyt afsnit med 'Nissefar', som fører os igennem kongerækken.

Her forsøger Kongehuset ifølge Anders Kjærgaard alligevel at være lidt digitale, moderne og fremme i skoene.

»Men formen er temmelig oldschool og uinspirerende. Hvis ikke man går all in på den type initiativ, kan man lige så godt lade være.«

I hans optik bør Kongehusets hjemmeside holde sig til det, den gør bedst.

»At repræsentere landet og informere om deres virke, så vi alle sammen får en fornemmelse af, at vi får noget for apanagerne. Den folkelige underholdning og de digitale historiefortællinger er der andre, der er bedre til.«

Andre læser også