'Hereditary'-instruktør serverer svensk midsommer på svampe i en horrorfilm, der er lige så brændt af som en heks til sankthans.

Det begynder igen med døden. Sådan var det i Ari Asters 'Hereditary', hvor Toni Collette sørgede og søgte okkulte svar i et mørkt hus ude i skoven.

Sådan begynder det også i 'Midsommar', hvor Dani mister familien i en psykotisk tragedie.

Men svaret på tragedien er anderledes. Den findes denne gang ikke i et mørkt hus, men derimod på en svensk sommereng fuld af lys, gule markblomster og hvidklædte børn, der spiller blokfløjte.

Og det er mindst lige så uhyggeligt! Ikke på BØH!-måden som i en 'Conjuring'-film, men derimod langsomt med blodige ritualer, indavl og amerikanske venner, der forsvinder en efter en. Det er okkult og skideskørt – præcis som i forfriskende 'Hereditary', der legede den ondeste omgang 'ånden i glasset'.

Men spillet i 'Midsommar' er en større bedrift – på grund af lyset.

Den svenske sommer burde ikke kunne være uhyggelig, selv om det bestemt er mystisk, at kødtærten bages med kussehår.

Men den sekteriske sandhed om den svenske højtid ude i naturen ér skræmmende på en måde, som natten sjældent er det.

Det må Dani, kæresten og drengevennerne sande, imens de trippende på svampe-te spekulerer på, hvad der mon gemmer sig inde i det gule hus, som er forbudt at besøge?

Særligt hovedrollens Florence Pugh tripper for vildt.

Hende har jeg ikke lagt mærke til før, men det gør jeg nu, imens der vokser græs på hendes hånd på bagkant af en syret svamp. Måske er det hele bare en hallucination? Eller måske er det en årsag til, at denne særlige fejring senest fandt sted for 90 år siden?

Hun giver sig langsomt hen til vanviddet dansende om en majstang med en blomsterkrans på hovedet, imens drengene rationelt forsøger at forstå balladen igennem deres universitetsafhandling.

Den slags kan være dræbende farligt. For 'Midsommar' er ikke videnskab, men derimod et psykotisk sankthans-trip ved højlys dag.

Det begynder med døden, men slutter med det, der er værre.

'Midsommar'

Instruktør: Ari Aster. Med: Florence Pugh, Jack Reynor.