Fenar Ahmads film om de nordiske guder bliver aldrig hammer-hammerfed, men har masser af gode takter.

Fenar Ahmad har på få år etableret sig som en af de mest interessante instruktørnavne i Danmark. Han debuterede med den lidt ujævne, men enormt autentiske ‘Ækte vare’ i 2014, blæste alle bagover med den brutale og helt eminente ‘Underverden’ i 2017, og nu tager han livtag med en af de helt store fortællinger, nemlig ‘Valhalla’.

Baseret på Peter Madsens legendariske tegneserier, der igen selvfølgelig er baseret på nordisk mytologi. Det lykkedes… i store træk. Historien følger de to menneskebørn Tjalfe og Røskva, der kommer med Thor og Loke til Asgård, hvor tingene snart tager voldsom fart. Desværre tager handlingen fart i lidt for mange retninger, det er lidt som om, Fenar Ahmad forsøger at fortælle alle Valhalla-historier på én gang.

Det handler både om fenrisulven, der truer med at ødelægge alt, om intern splittelse blandt guderne, om Tjalfe, der bliver holdt til fange af jætterne og en hel del andre ting. Og samtidig har filmen det lidt ærgerlige handicap, at intet for alvor er forandret i filmens første og sidste klip. Hjem-ude-hjem-modellen er en klassisk fortælleskabelon, men der plejer at være sket en stærkere udvikling undervejs.

‘Valhalla’ vil lidt for meget på én gang, men er både underholdende og velspillet.
‘Valhalla’ vil lidt for meget på én gang, men er både underholdende og velspillet. Foto: NORDISK FILM

Og så er det ærgerligt, at en ellers djævelsk interessant karakter som Loke aldrig rigtigt bliver foldet ud. Dulfi Al-Jabouri er ellers glimrende castet og gør, hvad han kan, men får aldrig lov til at være rigtig Loke-agtig.

Når det så er sagt, er er man vældig godt underholdt undervejs i historien, og Dulfi Al-Jabouri er ikke den eneste, der rammer sin karakter lige i røven. 11-årige Cecillia Lofredo er cool som den handlekraftige Røskva, Uffe Lorenzen (kendt fra Baby Woodrose og Spids Nøgenhat) er diabolsk charmerende som Udgårds-Loke, og Roland Møller er noget nær selvskrevet til at spille selveste tordenguden Thor.

Så meget at man er helt parat til at acceptere, at Thor taler med godt maskeret, men dog distinkt fynsk dialekt. Her er det også tarveligt, at der er så mange replikker med det for fynboer vanskeligt udtalelige dyr ‘ged’.

Instruktør: Fenar Ahmad. Med: Roland Møller, Dulfi Al-Jabouri